Zatímco jihlavský podnik Bosch Diesel zaměstnancům krátí pracovní týden a snaží se tak ustát problémy kvůli menšímu počtu zakázek, sousední Automotive Lighting plánuje rozšíření výroby, nábor desítek dalších zaměstnanců a stavbu nové výrobní haly.
Společnost, která vyrábí světlomety, očekává v příštím roce navýšení zakázek o desetinu.
"Pomohou k tomu nové projekty chystané například pro automobilky Škoda, Daimler a BMW. Startujeme výrobu LED modulů a v roce 2014 nabíhá mimo jiné projekt pro nového zákazníka, Audi. Výhled pro další roky je ještě lepší, předpokládáme jak růst výroby, tak zaměstnanosti," uvedl ředitel Automotive Lighting Pavel Zvěřina s tím, že do rozvoje půjdou investice za desítky milionů korun.
V novém provozu bude čisto jako na operačním sálu
Firma, která má hlavní sídlo v Pávově, se nyní rozvíjí i v nedaleké Stříteži u Jihlavy. Připravuje zde výrobu právě LED modulů pro světlomety osobních aut v nové výrobní hale o rozloze téměř 3 780 metrů čtverečních. Právě technologie LED bude postupně nahrazovat halogenová i xenonová světla.
Ve výrobních plánech nového závodu je postupný růst výroby až na pět milionů kusů modulů ročně, který zajistí přibližně 200 zaměstnanců. Dlouhodobým záměrem je vybudovat v Jihlavě evropské technologickovývojové centrum se zaměřením na elektroniku v rámci koncernu Magneti Marelli.
"Do konce příštího roku bychom chtěli nabrat osmdesát zaměstnanců, zbytek postupně v dalších letech. Zájem budeme mít o středoškolsky i vysokoškolsky vzdělané lidi hlavně v technických oborech, zejména v elektrotechnice," upřesnil Zvěřina.
Zajímavostí je, že LED moduly se budou vyrábět ve speciálně vymezeném prostoru s přísnými nároky na čistotu, srovnatelnými s požadavky na operačních sálech v nemocnicích.
Sousední Bosch Diesel v pátek stojí, není práce
To v sousedním Bosch Diesel je atmosféra jiná. I ten vyrábí díly pro automobilový průmysl. "Řešíme problém s tím, že výrobci vyprodukovali celosvětově v uplynulých měsících výrazně víc automobilů, než prodali," uvedl obchodní ředitel Hermann Butz.
Bosch v Jihlavě vyrábí díly pro dieselové motory a s počtem 4 200 lidí je největším zaměstnavatelem na Vysočině. Aby nemusel propouštět, zavedl časová konta pracovní doby, její krácení je až o 20 procent za měsíc.
"Nedělají se pátky. Vždy v půlce měsíce nám vedení oznámí, které pátky se případně do práce půjde. My nic nenaděláme, ještě jim jsme vděční, že vůbec máme práci," řekl anonymně jeden z pracovníků.