Jejich konflikt se táhne už od roku 2004 a k soudu se přesunul teprve loni. Automotoklub podal na ministerstvo financí žalobu, jíž se chce očistit a získat vyjádření soudu, že Sobotkovi nic nedluží.
"Jednání o žalobě dosud nebylo soudem nařízeno," říká mluvčí Automotoklubu Pavel Kuchálik k tomu, kdy se obě strany střetnou.
Spor se vede o dálniční známky, které společnost Automotoklub až do roku 2004 distribuovala na základě smlouvy uzavřené se Sobotkovým úřadem.
Dálniční známky v Česku prodává jen několik firem a nejde o malý byznys. Tržby Automotoklubu z prodeje známek v roce 2004 dosáhly 1,3 miliardy korun, provize z jejich prodeje pak zhruba 70 milionů.
O vysoké tržby však Automotoklub od roku 2005 přišel. "Byla to zhruba polovina našich celkových tržeb," říká Kuchálik.
Koncem roku 2004 ministerstvo financí Automotoklub obvinilo, že peníze z prodeje dálničních známek zadržuje a neposílá je do ministerské pokladny včas. Na základě toho pak rozvázalo s Automotoklubem smlouvu o prodeji dálničních známek.
Ministerstvo dalo případ přešetřit policii a společnosti naúčtovalo k podle nich zadržované částce 83 milionů korun ještě úroky z prodlení.
"Úroky z prodlení Automotoklub dosud neuhradil, a proto s ním ministerstvo neuzavřelo smlouvu na emise známek na roky 2005 a 2006," vysvětluje za úřad mluvčí Petra Krainová.
Policie však už loni v dubnu trestní oznámení ministerstva financí odložila. Podle Kuchálika tak potvrdila jejich stanovisko, že žádné peníze nezadržovali.
"My jsme známky dále prodávali a ne každý nám platil v době splatnosti," říká Kuchálik s tím, že ministerstvo po nich chtělo peníze, které vyfakturovali, nikoli ty, jež ve skutečnosti vybrali.
Ve smlouvě podle Kuchálika stálo, že konečné vyúčtování za prodané známky musí provést do půlky března. Do té doby museli zaplatit za vše, bez ohledu na to, zda už peníze z prodeje dostali.
"To bylo naše riziko," říká mluvčí Automotoklubu. A vysvětluje tím, proč odmítají platit úroky z prodlení účtované ministerstvem financí.
Pokud soud rozhodne ve prospěch Automotoklubu a vydá verdikt, že ministerstvu nic nedluží, může naopak podat na úřad žalobu vymáhající po něm škody v řádu desítek milionů.
Zda ji podají, se však šéfové Automotoklubu zatím nerozhodli. Jde o citlivou věc a se státem musí firma spolupracovat na akcích týkajících se například výchovy k bezpečnosti provozu.
Z neúčasti Automotoklubu na prodeji známek tak zatím těží konkurence, jíž je především Česká pošta či německá firma Lekkerland, která zásobuje benzinky.