Na veletrh se přihlásilo jen 5 automobilek, mezi nimi domácí Škoda. Ilustrační foto.

Na veletrh se přihlásilo jen 5 automobilek, mezi nimi domácí Škoda. Ilustrační foto. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalony mají problémy, není o ně zájem

  • 25
Barcelona, Bukurešť, Sydney. Tam všude měli lidé letos vidět nejnovější modely aut na motoristických veletrzích. Jenže poté, co automobilky kvůli klesajícím prodejům odmítly účast, je pořadatelé zrušili nebo odsunuli.

Například účast na barcelonském veletrhu, který měl letos oslavit devadesáté výročí, odřekly koncern General Motors, značky Peugeot, Citroën a Nissan. Pořadatelé pak veletrh zrušili.

S podobným osudem se potýká i brněnský Autosalon, jediná středoevropská výstava zařazená v prestižním kalendáři Mezinárodní organizace výrobců automobilů (O.I.C.A.). Těch se totiž zatím přihlásilo jen pět. Na posledních autosalonech přitom bylo značek víc než dvacet.

Veletrh se na začátku června sice konat bude, ale čeká ho výrazná proměna. Musí se zmenšit, zkrátit a pravděpodobně se změní na prodejní výstavu.

To je totiž jediný způsob, jak na veletrh přilákat další automobilky. Vystavovat nebudou dovozci aut, ale jednotliví dealeři. MF DNES tuto variantu neoficiálně potvrdilo několik lidí z odvětví.

Původně měl veletrh trvat víc než týden a pokrýt dva víkendy, ale kvůli malému zájmu se zkrátí. "Bude jen přes jeden víkend, potrvá od pátku do čtvrtka," upřesnil mluvčí brněnského výstaviště David Pokorný. Pravděpodobně klesne i cena vstupného.

Na veletrhu se jistě objeví automobilky Škoda, Hyundai a Kia. "Máme objednáno tisíc metrů čtverečních," potvrdila mluvčí Hyundaie Věra Jakubcová.

Naopak účast odřekl Ford či Mercedes. "Seběhlo se víc důvodů, proč na Autosalon nepojedeme. Krize se toho dotýká okrajově," tvrdí mluvčí českého zastoupení Mercedesu Jan Kuhn. Veletrhy spoléhají, že osloví alespoň dealery, kteří modely těchto automobilek do Brna dovezou.

Malý zájem by ještě mohlo změnit vládní opatření na zmírnění krize. Odpočet DPH u osobních aut a rychlejší odpisy by mohly na výstaviště na poslední chvíli přilákat další prodejce.

Menší výstavy, méně problémů

Mírněji zasahuje krize v automobilovém průmyslu výstavy v pražských Letňanech a v Holešovicích.

Ty totiž od začátku stojí na modelu, na který nyní brněnský Autosalon přejde – oslovují dealery značek. "Zájem vystavovatelů je, objednávají si ale menší plochy," připustila manažerka dubnového veletrhu Autopraha Martina Pěkná. Plochu zmenšují zejména luxusní značky.

Na holešovickém Výstavišti bude automobilový veletrh až na podzim, vedení společnosti Incheba, která areál provozuje, počítá s tím, že na něj krize dopadne. "Začínáme důsledky krize cítit, ale zatím to není tak špatné, abychom museli nějaké výstavy rušit," upřesnil marketingový manažer Incheby Radovan Ježovič.