Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalony bojují s krizí, z nových aut dělají rovnou ojetiny

  4:02aktualizováno  4:02
Na prodejce automobilů v Česku dolehla krize. Jsou tak nuceni prodávat auta s minimální marží a mnohdy sahají i k netradičním krokům. Zákazník tak může koupit zcela nový vůz za cenu ojetiny. Malé zisky pak kompenzují nákladným servisem.

Autosalony v Česku mnohdy prodávají téměř nová vozidla za ceny ojetin. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Česku se výrazně rozrůstá skupina zákazníků autosalonů, kterým nestačí pokles cen nových vozidel a hledají ještě levnější auto: do ročního stáří, ale opět s velkou slevou.

Může se hodit

Uvažujete o koupi auta? Vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

Nedostatek takových automobilů na trhu i čím dál slabší poptávka po nových vozech proto nutí automobilky a jejich prodejce k netradičnímu kroku: za ojeté vozy vydávají i ty, které ve skutečnosti jely maximálně po zkušebním okruhu automobilky a běžně by byly vydávané jako nové.

Jde o praktiky, jež některé značky rovnou vylučují a neexistují o nich žádná přesná čísla. Přesto tvoří nezanedbatelnou část trhu. "Tato praxe se uplatňuje v poslední době ve stále větším měřítku," potvrzuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC Česká republika.

Novou taktiku používá mnoho dealerů

Podle něj je to prodejní strategie některých dovozců, konkrétní jména však neuvádí. "Jde o praxi jak běžných, tak i prémiových značek. Objemy mohou jít v případě určitých měsíců i do řádů desítek procent," podotkl Malý. Tuto strategii považuje za zajímavý krok, který umožňuje udržení stávající ceny u nových vozů, ale zároveň se daří uspokojit nabídku. Někdy mohou hrát roli ještě i další důvody: například dodržení prodejních cílů dealerů a získání množstevních slev.

Na prodeje nových aut jako ojetin upozorňují i sami importéři. Podle nich takové registrace, které jdou nejprve na dealery, silně zkreslují statistiky skutečných prodejů aut v tuzemsku. Ty navíc ještě ovlivňují i reexporty u nás prodaných vozidel k jiným dealerům v zahraničí. "Kdybychom od celkových prodejů odečetli reexporty a také registrace, kdy dealeři přihlašují auta na sebe a pak je prodávají jako ojetá, počet skutečně prodaných nových vozů v Česku by se opravdu snížil, možná o více než dvacet procent," propočítává mluvčí Fordu Martin Linhart.

"Máme informace od našich víceznačkových dealerů, že jde o poměrně běžnou obchodní taktiku části konkurence," dodal Jozef Baláž, mluvčí Škody Auto. Mladoboleslavská automobilka podle něj takovou cestou nejde.

Prodejci si chtějí zákazníky zavázat k servisním službám

Střízlivěji vidí situaci Petr Janeba, šéf prodeje osobních aut Volkswagen v Česku. Podle něj se tato problematika týká především nejmenších aut a řádově jde o jednotky procent celkových prodejů. "V případě dealerské sítě je věcí jednotlivých prodejců a jejich obchodní strategie, zda nějaký vůz na sebe nejdříve zaregistrují, aby jej poté s mírnou slevou prodali," upozorňuje Janeba.

Důvodem k takovému kroku je i snaha dealerů přilákat nové zákazníky a zavázat si je k servisním službám. Ty jsou pro prodejce kvůli cenové válce na trhu o co nejlevnější auto stále ještě podstatně lukrativnějším byznysem a řada autosalonů vydělává hlavně na servisu, ne na prodeji nových aut.

Segment mírně ojetých vozů zažívá sám o sobě velký boom, což ukazuje případ Škody Auto. Ta do svého programu ročních ojetých vozů zařazuje hlavně auta po zaměstnancích. Jen loni počet prodaných vozidel ve Škoda Plus přesáhl 21 tisíc, což je za dva roky růst téměř o polovinu.

Autor:


Témata: Slevy, Škoda Auto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.