"Přibližně týden až dva trvá, než lidé začnou s nabouranými vozy do servisu jezdit," říká Antonín Noha, šéf karosárny KANO CAR ze Šestajovic.
Podle něj je prodleva způsobena tím, že si majitelé poškozených vozů domlouvají postup s pojišťovnou a rozhodují se, jak a zda vůbec budou automobil opravovat.
V minulých měsících automechanikům počasí nepřálo. Bouraček bylo méně, než je v zimě obvyklé. Vše se zlomilo ve středu. Ve srovnání se suchým pondělkem se při středeční vánici srazilo téměř třikrát více automobilů.
Celkem policie evidovala 1144 dopravních nehod. "Dle pojišťovacích statistik začala zima skutečně až ve středu," říká tiskový mluvčí Kooperativy Marek Vích.
Co to znamená? V případě Kooperativy přibližně o pětadvacet procent více hlášených škod denně. Václav Bálek z České pojišťovny upozorňuje na další specifikum zimního období. Škody na vozech jsou v něm sice častější, ale bývají menší než v létě.
"Při kalamitách si řidiči dávají větší pozor a často dojde jen k pomačkání plechů. Rány v létě bývají větší," říká Bálek.
Nejen z nehod žijí autoopravny
Podle Jana Barchánka, majitele servisu Barchoš, se zvýšil tento týden také zájem o přezutí pneumatik. "Přijeli lidé, kteří na letních gumách jezdili do poslední chvíle," říká Barchánek.
Velký nárůst zákazníků zatím neevidují ani v centru Auto Jarov. Podle vedoucího tamního servisu nemají hodně práce ani s likvidováním následků orkánu z minulého týdne, který podle odhadů pojišťoven zničil majetek za více než miliardu korun.
Část z této sumy připadá také na motorová vozidla. Teplá zima naopak vyhovovala prodejcům nových a ojetých aut.
Podle jejich zkušeností platí, že jakmile napadne sníh, ztrácejí o nákup zájem hlavně soukromé osoby a obchod drží firmy. Automobilky proto připravují speciální zimní nabídky, které mají zákazníky nalákat. Ještě hůře se daří autobazarům.
Letiště za den přišlo o sedm milionů
Radost nepřinesl sníh ani Českým aeroliniím, které přišly o třicet milionů korun na tržbách, protože nemohly více než den létat.
Další milionové ztráty jim způsobí náklady spojené s tím, že letadla zůstala uvězněná v zahraničí, nebo změnami rezervací klientů. "Některá letadla zůstala v zahraničí, museli jsme pro posádky řešit ubytování," říká mluvčí Daniela Hupáková.
Zhruba milion korun stál úklid sněhu ruzyňského Letiště Praha, o dalších přibližně šest milionů přišlo kvůli výpadku příjmu z poplatků za používání terminálu.
Letiště muselo zrušit více než tři stovky spojů. Aerolinky samy nemají nárok na náhradu škody: šlo o kalamitu způsobenou vyšší mocí. Návrat do normálu bude prý trvat ještě jeden den.