Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polákům investice do českých nákladních vlaků nevychází. AWT prodělává

  11:55aktualizováno  16:53
Druhý největší nákladní železniční dopravce v zemi, společnost Advanced World Transport (AWT), se pod novými polskými majiteli propadla loni do ztráty. Firma současně ztratila i část tuzemského trhu.

Firma AWT dopravuje uhlí vytěžené v revíru OKD. | foto: awt.eu

Firma AWT, ve které většinu na konci roku 2014 získal koupí od Zdeňka Bakaly polský státní dopravce PKP Cargo, za loňský rok prodělalo 117 milionů korun. To je velký skok oproti čistému zisku 85 milionů v roce 2014. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou firma zveřejnila ve sbírce listin v obchodním rejstříku.

„Pokles tržeb je způsoben především ukončením poměrně velké zakázky na přepravu hnědého uhlí v České republice. Dlouhodobě pracujeme na snížení naší závislosti na uhelném trhu a získávání nových zakázek na přepravu jiných komodit v perspektivních oborech,“ uvedl mluvčí AWT Lukáš Kresač. AWT loni přišlo o zakázku na přepravu hnědého uhlí do chvaletické elektrány. Podle něj firma pracuje na tom, aby snížila podíl uhlí na celkové přepravě, letos už výkon opět jde nahoru.

Dopravci klesly loni tržby o desetinu ze 4,4 miliard na 4 miliardy korun. Propad je patrný i na údajích Správy železniční dopravní cesty o podílech jednotlivých dopravců na české železnici. Ještě v roce 2014 mělo AWT přes 12 % celkové přepravy, loni méně než desetinu (více zde).

Koupě AWT byla jednou z největších transakcí v poslední době na tuzemském dopravním trhu. PKP Cargo firmu začalo personálně ovládat loni v květnu. Za osmdesátiprocentní podíl zaplatili Poláci tři miliardy korun.

AWT patří i k velkým věřitelům OKD, důlní firma dopravci dluží téměř půl miliardy korun (více čtěte zde). Kromě pohledávek musí AWT hledat kvůli potížím OKD i nové zákazníky. Firma na setkání s novináři na konci června uvedla, že těžební výkony OKD tvoří dnes už jen zhruba třicet procent celkové přepravy.

V Česku má velké plány se svým terminálem kombinované dopravy v Paskově nedaleko Ostravy, do jehož rozšiřování dál investuje. AWT má na starost také provoz více než 60 železničních vleček.

AWT zaměstnává přes 1 500 lidí, ve svém vozovém parku má více než 160 lokomotiv a 5 100 vozů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.