Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Až 220 tisíc na elektromobil. Stát spouští další dotace na „čistá“ auta

  10:20aktualizováno  10:20
Po ministerstvu průmyslu a obchodu spouští další úřad program na podporu nákupu aut na alternativní pohony, například na stlačený zemní plyn nebo elektřinu. Na peníze však dosáhnou jen obce a kraje. Ministerstvo životního prostředí chce podpořit jejich nákup částkou 100 milionů korun.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Ministerstvo životního prostředí tak chce samosprávy pobídnout k nákupu vozidel na čistší pohon, k čemuž se stát sám před časem zavázal. Obce a kraje mohou žádat o příspěvek na elektromobily, plug-in hybridy a vozy na CNG. Jde zatím o největší dotační program na vozy s alternativním pohonem, jejichž prodejům se v Česku příliš nedaří.

Ministerstvo vysvětluje dotace snahou o snížení emisí z dopravy, zejména pak ve velkých městech. „Podíl znečištění ze silniční dopravy je výrazně vyšší zejména ve velkých městech a přispívají k němu právě vozidla s konvenčním pohonem, tedy na benzín a naftu. Tato auta se třeba v Praze podílí na celkových emisích jemných prachových částic PM2,5 více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56 %,“ vypočítává podíly jednotlivých látek znečišťujících ovzduší ministr životního prostředí Richard Brabec.

Stát dá krajům či obcím na jeden elektromobil až 220 tisíc korun, díky čemuž se výrazně sníží kupujícím vysoká pořizovací cena těchto aut, která nejsou levnější než půl milionu korun. U hybridů bude příspěvek 200 tisíc korun, u aut na zemní plyn 50 tisíc korun. Ministerstvo předpokládá, že většina peněz půjde na elektromobily a hybridy.

Mají města a kraje nakupovat auta na alternativní pohony?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. listopadu 2016. Anketa je uzavřena.

Ano, stát by měl jít v ochraně životního prostředí příkladem. 3119
Ne, stát by měl raději šetřit a kupovat klasické vozy. 1769

Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že by stát podporoval nákupy takových aut i pro fyzické osoby. Kritici tohoto návrhu ale oponují, že míří kvůli vysokým cenám pouze na bohatší. Součástí plánu je i podpora například dobíjecích stanic.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.