Podnikatel Andrej Babiš.

Podnikatel Andrej Babiš. | foto: David Neff, MAFRA

Babiš má zájem o United Bakeries, pečivo by mohlo znovu zdražit

  • 162
Druhý nejbohatší Čech Andrej Babiš údajně jedná o koupi pekárenské jedničky na českém trhu United Bakeries. Vlastní už přitom pekárny Penam. Jeho impérium Agrofert by tak pokrylo celé území Česka a sloučení by mohlo vést ke zdražení pečiva.

Babiš už se s Markem a Jaroslavem Michaelem Paříkovými, kteří vlastní United Bakeries, podle deníku E15 dohodl i na ceně. Prý zaplatí 6,1 miliardy korun. Zdroj blízký vedení United Bakeries potvrdil MF DNES, že dohoda mezi oběma společnostmi bude uzavřena 19. srpna.

Babiš i zástupci United Bakeries spojení firem odmítají. "Není to pravda, nic není podepsané. United Bakeries je na prodej asi čtyři roky. Pokud ale vím, tak United Bakeries není na prodej ani připravené," reagoval na zprávy Babiš a odmítl i částku, kterou měl za pekárenskou jedničku zaplatit. Dříve se spekulovalo o ceně kolem tří miliard a Babiš také nevyloučil, že jednání o prodeji United Bakeries už mezi ním a Paříky proběhla.

Podle zdroje MF DNES byla fúze naplánovaná už na podzim loňského roku, poté ale výrazně vzrostla cena pšenice, čímž klesla ziskovost podniků a tím i jejich hodnota. Obě strany proto čekaly, zda se u obchodních řetězců podaří prosadit růst cen pečiva. K tomu došlo minulý měsíc, když pečivo podražilo o více než 15 procent. Podle obchodníků prosadily zdražení právě Penam a United Bakeries. Jinak hrozily zastavením dodávek do prodejen.

Fúzi firem by však nejdříve musel povolit antimonopolní úřad a jeho rozhodnutí se pohybuje hodně na hraně. Nelze proto vyloučit, že všichni aktéři se nejdříve chtějí ujistit, že úřad nevznese námitky.

Podle znaleckého posudku o situaci na trhu s pečivem, který si nechaly vypracovat United Bakeries, ovládá firma bratří Paříků 20 procent trhu v Česku, zatímco Penam drží 17 procent. Obě společnosti mají dohromady 26 pekáren (každá polovinu) a kontrolují 37 procent trhu.

"V případech, kdy společný podíl na trhu dosahuje 40 procent, platí domněnka, že by spojení vedlo k vytvoření nebo posílení dominantního postavení," vysvětluje Barbora Dubanská z právní kanceláře Weinhold Legal.

Bude tedy především záležet na tom, podle čeho bude antimonopolní úřad posuzovat relevantní trh a podíl jednotlivých subjektů.

Ani situace, kdy tržní síla obou firem přesáhne čtyřicetiprocentní hranici, nemusí podle Dubanské znamenat, že úřad fúzi nepovolí. Může však spojení podmínit určitým požadavkem vůči firmám, například prodejem jednoho závodu.

Konkurence strach nemá

Obě společnosti už spolu dobře vycházejí delší dobu. Za nedávným růstem cen pečiva o patnáct a více procent stojí podle zástupců obchodníků právě domluva Babiše s bratry Paříkovými o postupu při vyjednávání o cenách. I když za zdražením stála vyšší cena vstupů, především  pšenice a energií, řetězce Penam a United Bakeries vyšší ceny protlačily až poté, co pohrozily zastavením dodávek.

Spojení obou firem se proto nebojí ani konkurenční pekaři, místo strachu ze silné konkurence si slibují, že velké pekárny vylepší pozici při cenových jednáních s řetězci celému odvětví.

"Horší dopad to bude mít na řetězce, které doteď měly dva dodavatele a takhle budou mít jen jednoho. Takže si nebudou moci vybírat," odhadl jednatel Jizerské pekárny František Kuberka. To by vedlo v konečném důsledku k dalšímu zdražení pečiva.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky může velký dodavatel pečiva představovat riziko hlavně pro malé prodejce. "Zahraniční obchodní řetězce by podle mě problém mít neměly. Ty si podmínky vždycky sjednají. Horší to budou mít menší obchodníci," řekl Juračka. Ti budou muset ze své pozice buď  akceptovat cenu, kterou jim nabídne velkododavatel, nebo se obrátit na regionální pekárnu. Ty ale mají často vyšší ceny už dnes.

Mnozí malí prodejci přesto nakupují raději u místních pekáren a jejich zákazníci zaplatí i vyšší cenu. Místní výrobky považují za kvalitnější.

,