Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Babiš navrhne Švejnara do dozorčí rady Českého Aeroholdingu

  6:23aktualizováno  6:23
Ekonom a neúspěšný kandidát na českého prezidenta z roku 2008 Jan Švejnar míří po téměř 15 letech do dozorčí rady velké tuzemské státní firmy. Ministr financí Andrej Babiš ho bude navrhovat do dozorčí rady Českého aeroholdingu. Informaci potvrdil MF DNES přímo Babiš.

Prezidentský kandidát Jan Švejnar | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Na dotazy o možných dalších personálních změnách v čele aeroholdingu však už nereagoval. Švejnarův příchod je tak prakticky jistý, stát je jediným akcionářem aeroholdingu a jeho akcionářská práva vykonává právě Ministerstvo financí.

Podle informací MF DNES se v příštích dnech chystá podstatně větší výměna celé dozorčí rady. Zůstat má z devíti členů jen její šéf Michal Mejstřík. Babiš chce počet lidí v dozorčí radě snížit o dva na sedm, dva z toho mají být zástupci zaměstnanců.

"Nevím nic ohledně mého dalšího působení. Probíhá běžná komunikace ve věci dozorčí rady a mé komunikace s Evropskou komisí. Další je plně v rukou akcionáře," uvedl Mejstřík.

Kdo další usedne v dozorčí radě, není jasné: výbor pro personální nominace schválil jediného člověka – Petra Blažka. Toho ministerstvo financí navrhlo do celkem sedmi firem. "Nominant zdůraznil své akademické zázemí i své další zkušenosti z oblasti samosprávy i vysokých manažerských pozic v jiných podnicích," stojí v zápisu výboru o projednávání jeho nominace.

Odměna za členství v dozorčí radě je padesát tisíc korun měsíčně. V dozorčí radě aktuálně sedí například dva bývalí ministři: financí Jan Klak a dopravy Gustav Slamečka.

Švejnar na dotazy MF DNES nereagoval. Nyní působí jako profesor globální ekonomie na Columbia University v New Yorku.

Už několik měsíců se také spekuluje o konci šéfa aeroholdingu Miroslava Dvořáka. Jeho odvolání však není v kompetenci dozorčí rady. Podle informací MF DNES probíhá výběr jeho nástupce, má se jím stát manažer se zkušenostmi v zahraničí. Kdy k výměně dojde, není jasné. Jednou z verzí je možnost, že se tak stane až poté, co Evropská komise schválí navýšení podílů Korean Air a Travel Servicu v Českých aeroliniích. Tím se aerolinky stanou prakticky soukromými, dosud drží majoritu aeroholding.

Ten vznikl v roce 2011, jedním z důvodů byla i záchrana krachujících Českých aerolinií. Aeroholding vlastní například ziskové Letiště Praha, ČSA zachránil odkupem řady jejich dceřiných firem i dalšího majetku za několik miliard korun, které si aeroholding půjčil nebo použil peníze letiště. Některé transakce přitom působí zvláštně: například za charterové Holidays Czech Airlines dal aeroholding přes půl miliardy korun, o rok později se firma z charterového byznysu stáhla. Pod aeroholding patří například údržba letadel nebo odbavení.

Babiš na jaře v rozhovoru pro Týden uvedl, že by aeroholding rád umístil na burzu, takové plány dosud trvají. Politici by však kvůli tomu museli změnit zákony: v roce 2010 totiž schválili zákon, který znemožňuje prodej Letiště Praha, jež je největší a nejziskovější součástí aeroholdingu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.