Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České bagety míří na Blízký východ, vepřové v nich nebude

  5:00aktualizováno  5:00
Největší výrobce balených baget v Česku, společnost Crocodille, míří na Blízký východ. Firma s miliardovým obratem, které patří i restaurace Bageterie Boulevard, chce ještě letos rozjet prodeje v Egyptě. Následovat možná budou Spojené arabské emiráty či Saúdská Arábie, uvedl v rozhovoru pro MF DNES majitel Crocodillu Petr Cichoň.

(ilustrační snímek) | foto: Isifa

Mezi zbrojaře a těžkotonážní průmyslníky, kteří doprovázeli ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka na nedávných cestách po Egyptě a Ománu, jakoby příliš nezapadal. Nejen tím, že místo pistolí vyrábí sendviče, ale také svým vzhledem.

Nenápadný podnikatel Petr Cichoň, jediný majitel skupiny Crocodille, si zakládá na spisovné mluvě, vystupuje umírněně až tiše. A zatímco mnozí halasně diskutují, on si mnohdy raději čte knihu v ústraní. Přesto má na trhy Blízkého východu našlápnuto více než většina tuzemských zbrojařů.

Zejména Egypt s 90 miliony obyvateli se jeví jako hodně přitažlivý cíl.

„Připravujeme zde spolupráci s jedním z hlavních distributorů chlazeného zboží. Pro tyto trhy máme vytvořenou speciální řadu výrobků, které mají charakter mraženého polotovaru, jenž se následně v místě dokončí a zákazníkovi se pak dodává produkt chlazený. Díky této technologii dokážeme logisticky uspokojit distributory operující na velkém území,“ vysvětluje Cichoň během ministerské návštěvy Káhiry.

Egyptský trh hodnotí velmi pozitivně. „Trh balených sendvičů je zde překvapivě rozvinutý. A ještě překvapivější pro mne byla místní cenová úroveň, která je podstatně vyšší než ve střední Evropě,“ dodává.

Jednání s egyptským partnerem jsou prý už v pokročilé fázi a už letos by se bagety Crocodille v Egyptě měly začít prodávat. „Záleží na průběhu jednání s místním partnerem, ale doufáme, že již v druhé polovině tohoto roku. To znamená, pokud nás nezastaví místní specifika schvalovacího procesu pro dovoz potravinářského zboží,“ naznačuje možné obtíže.

Místním strávníkům chce nabízet bagety až na dílčí výjimky s prakticky totožnou recepturou jako v Česku. „Náplně jednotlivých sendvičů vychází z našich standardních receptur, které máme pro jiné evropské trhy s výjimkou surovin, které se nedají použít pro prodej v arabském regionu. Zde existuje poměrně striktní vymezení, kdy je obecně zcela neakceptovatelné použití vepřového masa a z něho vycházejících ingrediencí,“ dodává.

V Egyptě se podle něj ročně prodá až sto milionů kusů balených baget a sendvičů. Otázku, jak velký podíl by rád obsadil, zatím nechává bez odpovědi. „Myslím si, že vybrané severoafrické trhy a Blízký východ by v dohledné době mohly představovat až 20 procent našich tržeb,“ vypočítává. Jeho skupina v loňském roce utržila přes 1,2 miliardy korun, přičemž asi 40 procent připadalo na zahraniční trhy.

Bagety pro celý arabský svět

Velké šance Cichoň vidí i jinde v regionu. „Zatím se zaměřujeme na Spojené arabské emiráty a Saúdskou Arábii. Pochopitelně velmi zajímavý je právě Egypt díky víc než devadesátimilionové populaci a také rychle se rozvíjející Maroko s 33­ miliony lidí,“ nastiňuje svoje blízkovýchodní plány Cichoň.

Ale ne všude jde jen o prodej balených baget. V některých zemích se jeví jako vhodnější start pomocí stylových restaurací s rychlým občerstvením Bageterie Boulevard. Část z nich Cichoň rozvíjí vlastními silami, většinu poskytuje partnerům ve formě franšízy. „V Emirátech začínáme v těchto dnech s Bageterií Boulevard, první restaurace se otevře již tento měsíc na Jumeirah Beach v Dubaji. A brzy pravděpodobně přidáme také sendviče balené,“ říká Cichoň.

Naopak do Egypta se Bageterie Boulevard prý příliš nehodí, a proto s ní zde nepočítá. „Jde o opravdu náročný trh, který vyžaduje silného a kompetentního partnera, který musí mít dostatečně rozvinutou infrastrukturu a zázemí, aby byl schopen takový koncept zvládnout,“ vysvětluje.

Společnost Crocodille vyrábí především v Česku, hlavní výrobní komplex má v Žiželicích nad Cidlinou na Kolínsku. Další velký závod je v Německu nedaleko Berlína. V brzké době chce Cichoň také získat továrnu ve Španělsku. O vlastní továrně na Blízkém východě zatím neuvažuje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.