Balík peněz pro PR agentury se ztenčil

Masáž veřejného mínění loni opět vynášela stamiliony. Desítka největších PR agentur na českém trhu loni vykázala čisté tržby ve výši 326,76 milionu korun. Podobně jako v zahraničí, zažívají ale agentury i v tuzemsku kvůli hospodářskému útlumu krušnější časy.

Podle Asociace Public Relations Agentur totiž klesl trh PR služeb meziročně o devět procent.

"V období ekonomické recese se firmy soustřeďují na splnění krátkodobých obchodních cílů, zatímco výsledky public relations mají dlouhodobější charakter. Situaci v České republice nepovažuji za dramatickou, neboť kopíruje vývoj na klíčových trzích ve světě," uvedl předseda výkonné rady asociace Jiří Hrabovský.

Měřeno odměnami, které agentury za poskytované služby inkasovaly, byla loni mezi členy asociace opět nejúspěšnější AMI Communications. Druhé místo patří agentuře EMC, třetí skončila B.I.G.

"Mezi Top 10 se poprvé objevily agentury ExMise Public Relations a AC&C Public Relations," dodává výkonný ředitel asociace Luděk Kraus.

Nejvýraznější propad postihl naopak agenturu Donath-Burson-Marsteller, které ještě v žebříčku roku 2001 patřilo druhé místo. V bilanci za loňský rok je však až pátá.

TOP TEN NEJVĚTŠÍCH AGENTUR
Agentura Čisté tržby*
(2002, mil.Kč)
Meziroční
změna v %
AMI Communications 60,80 +6,67
EMC 41,50 +15,60
B.I.G. 41,40 +11,29
Ogilvy PR 38,06 -17,90
Donath-Burson-Marsteller 30,30 -36,34
GCI Praha 26,43 +0,11
IMPACT 24,70 +7,86
ExMise PR 21,57 +64,41
AC&C PR 21,20 +0,47
PREVIA ČR 20,80 -20,91
Poznámka: * odměna agentury za poskytované PR služby
Pramen: APRA