Problém, na který na začátku dubna upozornil deník Metro, chce pošta řešit navýšením počtu pracovníků. Tím by měla udělat první krok k návratu do normálu. Uvažuje i o prodloužení pracovní doby.
Problémy dělají především zásilky, které je třeba proclít. To jsou hlavně zásilky z USA. Právě jejich doba dodání se stále prodlužuje. Naopak u evropských zásilek větší problémy nejsou.
. Balíky a expresní zásilky1. čtvrtletí 2006 - 32 675 ( + 10 134 z EU) 1. čtvrtletí 2007 - 34 566 ( + 9 326 z EU) 1. čtvrtletí 2008 - 50 860 ( + 10 015 z EU) Zdroj: Česká pošta |
Podle Petra Angelise, který má na starosti mezinárodní provoz, se dá jen těžko předvídat, jak se budou americké dodávky vyvíjet. Jak slabý dolar, tak rozvoj nakupování přes internet dávají spíš signály, že balíků s americkou poštovní známkou ubývat nebude.
Zásilky se možná budou třídit non-stop
Není prý výjimkou, že ze zahraničí poštou putují nejen počítače a spotřební elektronika jako dřív, ale například i oblečení.
"Od doby, kdy dolar klesl pod 17 korun, zásilek přibylo neuvěřitelně. Situaci řešíme operativně, nyní je ale potřeba přistoupit k řešením trvalým. Vážně uvažujeme například o nepřetržitém čtyřiadvacetihodinovém provozu," říká Angelis.
Dobu dodání ale zbytečně prodlužují i sami zákazníci. Problém je totiž podle šéfa Celního ředitelství v Praze v tom, že lidé neumějí správně vyplnit celní prohlášení.
"V současné době u téměř 50 procent zásilek podléhajících celnímu řízení dochází k nesprávnému deklarování zboží," uvedl.
. Jak probíhá celní řízeníV případě zásilky, která je určena pro vlastní spotřebu (například zboží objednané prostřednictvím internetového obchodu), vyřídí celní řízení pošta. Případné clo a DPH zaplatí adresát při převzetí zásilky. Pokud se však jedná o zboží, se kterým plánuje adresát dále obchodovat nebo jej distribuovat, musí vyplnit celní prohlášení. Tento dokument potom může poslat poštou, faxem, nebo jej osobně doručit. |