Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Banky ztrácejí zdroje příjmů, stanou se "inteligentními slevomaty"

  • 89
Úroky z půjček jsou nízko, poplatky se omezují a bankovnictví se reguluje. Banky proto hledají zdroje nových zisků. Jeden z nich našly ve velkém množství informací o platbách svých zákazníků. Z těchto dat začínají těžit. Banky v zahraničí se stávají inteligentními slevomaty, tyto služby by mohly v budoucnu nabízet i v Česku.

Banky mají kromě peněz velký poklad, který nyní začnou více využívat. Sbírají velké množství informací o platbách zákazníků. V USA z těchto dat začaly těžit, nabízejí slevy v obchodech nebo u dodavatelů energie a tento trend jde i k nám.

"Banka se změní z dodavatele komoditní služby, jako je běžný účet, hypotéka a kreditní karta do role pomocníka s rodinnými financemi," říká David Slánský z poradenské společnosti KPMG, která v tom bankám radí. "Například v Británii a USA se banky už reálně snoubí s obchodníky a dodavateli služeb. Analyzují transakce klienta a podle nich mu umějí nabídnout významné slevy na věci a služby, za které obvykle utrácí. Mohou nabídnout i doplňkové služby nebo srovnání útraty a optimalizaci rodinných financí," dodává.

Detailní znalost výhodou

Banky se stanou nejen poradci ve financích, ale i inteligentními slevomaty. "Oproti slevomatům však klienta znají, mohou nabídku zacílit tak, aby to klient ocenil, byl spokojený a přivedl další zákazníky," popisuje cíl snažení poradce.

Podle něj se do roka tyto obchodní aktivity budou v bankách nabízet běžně. Zatím data využívají hlavně k nabídce svých služeb od pojištění po spoření a fondy, které patří do stejné firmy. Obchod bude nové teritorium se ziskem pro všechny tři – obchodník získá zákazníka třeba od konkurence a banka i zákazník se podělí o slevu.

Největší české bankovní domy přiznávají, že jdou po této cestě, ale k detailům jsou spíše skoupé. "Česká spořitelna průběžně připravuje pro své klienty různé bonusy. Nejdeme však cestou přímého využívání dat klientů s ohledem na soukromí. Snažíme se spíše hromadně vyjednávat zajímavé podmínky u obchodníků. Máme také věrnostní program iBod, kde si klient vybírá odměnu sám. Oproti jiným sektorům jsou totiž banky ze zákona striktně regulované v nakládání s klientskými daty," připomíná Tereza Fořtová z tiskového oddělení spořitelny.
 
V USA vyřešili diskrétnost tak, že se ptají zákazníka, jestli o slevu stojí, například v jeho internetovém bankovnictví. Když s ní souhlasí, klikne na nabídku a na jeho kartě vznikne slíbená sleva při příští platbě u daného obchodníka, jak to před rokem popsal týdeník The Economist. Britské banky podobně sdělí klientovi: "Dokážeme vám zajistit slevu, pokud vás to zajímá, kontaktujte nás."

Bankéři Komerční banky "tyto trendy samozřejmě sledují a možnosti analyzují", ale zdá se jim předčasné říkat něco více.

ČSOB s novým využitím dat rozhodně počítá ve věrnostním programu. "Chceme nabídnout něco nad rámec jednoduchých služeb a usnadnit klientům život, ale neobtěžovat," popisuje Martina Slavíková, mluvčí Ery a Poštovní spořitelny ze skupiny ČSOB. Nově budou nabízet i "nadhled" nad osobními financemi. "Uvažujeme o nové funkci, která by odhalila, jak si klient ve správě financí vede v porovnání s ostatními, jestli třeba neutrácí příliš mnoho za potraviny nebo energie," dodává.

Když jde o slevu, soukromí se moc neřeší

Zájem skutečně roste, potvrzují i poradci další společnosti. "Zřetelně narůstá zájem o analýzy takzvaných ‚big data‘, tedy dat o transakcích vlastních klientů a nestrukturovaných dat například ze sociálních sítí," říká Luboš Prchal ze společnosti EY.

Banky už nemůžou na klienty čekat, ale musí se vydat za nimi. "Snažíme se klienty poznat lépe, abychom jim nabídli v pravou chvíli pravý vhodný produkt. Proto budou banky stále častěji nabízet služby i mimo tradiční svět bankovnictví. My jsme spustili Rádcovu hypotéku, kdy zdarma zkontrolujeme technický stav nemovitosti i smlouvy a vyjednáme slevu. Podnikatelům pak nabízíme službu Sečteno s vedením účetnictví, ale i s možností provést finanční analýzu firmy," říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Slevy už přes platební karty nabízejí u různých obchodníků až do třiceti procent.

Někomu může nový obchodní přístup bank vadit, ale zdaleka ne všem. "Loňský průzkum KPMG ve více než 30 evropských zemích ukázal, že zhruba 70 procent zákazníků telekomunikačních operátorů nemá problém poskytnout svá geolokační data ke zpracování, pokud za to dostanou významnější slevu," poukazuje expert Slánský.