Opencarb by mohly nahradit bankovní karty

Opencarb by mohly nahradit bankovní karty | foto: Petr Topič, MAFRA

Místo Opencard platební karta? Banky jdou do jízdného

  • 108
Na lukrativní systém jízdného v pražské hromadné dopravě si myslí české banky. Řada z nich už rozjíždí projekty v jiných českých městech. Svůj systém má ČSOB i Česká spořitelna. Klíčem jsou bezkontaktní platební karty.

Hlavní město sice ještě nemá jasno, jaký systém jízdného v hromadné dopravě v budoucnu nasadí, banky už nyní spěchají s radami. Právě bezkontaktní karty by podle nich mohly nahradit plastové kartičky typu Opencard. Dopravní prostředky a zastávky by pak zaplavily moderní automaty na lístky, které budou mít snímač karet. Cestující si na dotykovém displeji vybere vhodnou jízdenku, přiloží kartu a stroj vydá lístek. Platební karta může sloužit i jako předplacený kupon místo červené Opencard.

Například ČSOB už podobný systém provozuje v Liberci a Brně, nyní se chystá na Plzeň. „Platební karta slouží pouze jako identifikátor cestujícího. Tuto identifikaci předává v zabezpečené formě platební terminál ČSOB do systému dopravního podniku, kde je u každé identity vedena evidence jízdních dokladů,“ vysvětluje Martina Slavíková z ČSOB. A je jedno, jestli jde o jednorázové jízdenky, nebo časové kupony. Vlastní karta se tak nijak nemění, nedochází ani k zapisování dat na kartu. To umožňuje odbavit stejně všechny platební karty, ať už je vydala jakákoli banka.

V případě jednorázových jízdenek musíte kartou provézt označení, případně nákup jízdenky při nástupu do vozidla. U časových kuponů kartu tasíte jen tehdy, pokud to po vás chce revizor, tedy stejně jako tomu je v případě Opencard.

Karta místo jízdenky je bezpečná, tvrdí banky

Pro zákazníky, kteří platební karty nemají, nebo z rozličných důvodů nechtějí pro placení jízdného používat svoji hlavní platební kartu, vydává třeba ČSOB předplacené karty. Ty fungují na stejném principu jako předplacené SIM karty mobilních operátorů. Takovou kartu si uživatel koupí u pokladny v obchodě nebo předprodejním místě dopravního podniku, dobije ji požadovanou částkou a můžete s ní platit.

Banky se také dušují, že používání karty v dopravě není rizikové z pohledu propojení s bankovním účtem. Autorizační systém banky a systém dopravního podniku je sice propojen, aby banka mohla dopravnímu podniku předávat data o cestujících. „Avšak všechna citlivá data jsou uložena pouze v systému banky a do systému dopravce je předáván už jen identifikátor, který umožňuje dopravci vést evidenci jízdních dokladů a provádět revizorskou kontrolu. Nicméně v případě napadení systému dopravního podniku útočníkem není možné tato data zneužít ke zcizení citlivých karetních údajů nebo provádění podvodných plateb,“ říká Slavíková z ČSOB.

Zavedení takového systému by podle zástupců bank znamenalo pro dopravce, potažmo město, značné úspory. „Dopravní podnik ušetří za vydávání plastových karet, dalším krokem je odstranění papírových lístků a přechod jen na elektronické,“ dodává Jan Kubíček, ředitel rozvoje obchodu ČSOB.

Města platí za systém až stovky milionů

Kolik by takový systém pro Prahu stál, banka odhadovat nechce. Vždy prý záleží na požadavcích dopravního podniku. Zavedení systému v jiných krajských městech podle neoficiálních informací přijde na desítky až stovky milionů korun.

Do hry o novou „Opencard“ by se kromě ČSOB podle informací z trhu ráda pustila také Česká spořitelna (ČS). Ta už rozjela ve spolupráci s pražským dopravním podnikem pilotní provoz bezkontaktních automatů a spustila placení bezkontaktní kartou v meziměstské autobusové dopravě provozované společností Arriva. Zástupci České spořitelny stejně jako ČSOB ale tvrdí, že oficiální jednání zatím neprobíhají.

Ani pražská primátorka Adriana Krnáčová nechce o šancích bankovního řešení pro Opencard hovořit. „Máme mnoho variant, a i když už tušíme, jakou cestou se chceme vydat, nebylo by teď ode mě férové prozrazovat více detailů,“ dodává Krnáčová.