Značka Made in Czechoslovakia pomáhala prodávat i sirky.

Značka Made in Czechoslovakia pomáhala prodávat i sirky. | foto: iDNES.cz

Banky oživují název Made in Czechoslovakia

  • 181
Motorky Jawa, automobily Škoda, turbíny pro elektrárny, fotoaparáty Flexaret a spousta dalšího zboží se kdysi proslavila pod známkou „Made in Czechoslovakia“. Česká exportní banka (ČEB) a slovenská Eximbanka se ji rozhodly oživit.

Důvodem je to, že například v řadě rozvojových zemí panuje výrazné povědomí o výrobcích z doby socialistického Československa. Spojení Czech Made či Made in Slovakia jim toho ovšem příliš neříká.

Vedení obou institucí proto dnes v Bratislavě podepíše novou dohodu o vzájemné spolupráci, v jejímž rámci se banky zavazují k podpoře společných česko-slovenských projektů.

„Nejde o to, nostalgicky vzpomínat, co bylo před více než dvaceti lety. Zavazujeme se však k tomu, že Česká exportní banka a Eximbanka budou ve shodě, pokud se čeští a slovenští exportéři budou schopni domluvit a nabízet společné dodávky do zahraničí,“ říká generální ředitel ČEB Karel Bureš.

Společné financování

Na financování společných exportních aktivit českých a slovenských firem by se měly společně podílet obě banky.

Podle Bureše může být typickým příkladem takové spolupráce třeba projekt výstavby elektrárny v zahraničí. „Má tisíce subdodávek, jako jsou trubky, turbíny, kompresory, převodovky. A to jsou přesně ty typy výrobků, které se vyrábějí v Česku i na Slovensku. Pokud jako dvě malé země vystupujeme separátně třeba proti výrazně větším státům, tak máme jen malou šanci. Když se však spojíme, tak jsme mnohem konkurenceschopnější,“ vysvětluje Bureš.

Československý průmysl jakožto uznávanou značku mají ještě v živé paměti v řadě asijských zemí.

Má smysl oživovat název Made in Czechoslovakia?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 1. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 3895
Ne
Ne 1025

Podle předsedy komunistů Vojtěcha Filipa, který důvěrně zná podnikatelské prostředí a reálie asijského trhu, může proto mít společný postup českých a slovenských firem úspěch. „Nyní je zajímavá třeba situace v Pákistánu, a to z pohledu dopravních staveb i dopravní infrastruktury včetně trolejbusů, tramvají a vlakových souprav,“ vyjmenovává Filip, kde by mohly firmy zaštiťující se spojením Made in Czechoslovakia mít šance uspět.

Podle Bureše z ČEB by však dohoda obou bank neměla mít za výsledek vznik společné značky Made in Czechoslovakia. Podobný záměr loni na podzim avizoval slovenský předseda vlády Robert Fico.

U exportérů se však nesetkal s přílišným pochopením. „Myslím, že by to žádný přínos nemělo. Je zde rozdíl dvou produkcí, české a slovenské, rozdělilo se to a zase to spojovat značkou z minulosti nemá význam, nikoho nereprezentuje. Mám na to skeptický názor,“ reagoval předseda Asociace exportérů Jiří Grund a proti záměru se nedávno velmi ostře vyslovil i nový slovenský prezident Andrej Kiska.