Banky IntesaBci, Sanpaolo IMI a Banca di Roma půjčí skupině okamžitě tři miliardy euro a tento dluh bude moci být v případě neplnění cílů snižování zadluženosti převeden na akcie společnosti. Banky rovněž koupí 51 procent akcií finanční a leasingové divize Fidis, což Fiatu sníží celkový dluh kolem 33 miliard euro asi o osm miliard.
Fiat si dal za úkol snížit čistou zadluženost do konce letošního roku na polovinu z šesti miliard euro na počátku roku, a pomoci mu v tom má zejména prodej majetku. Letos se však zatím jeho čistý dluh naopak zvýšil o deset procent na 6,6 miliardy euro.
Obavy z neschopnosti Fiatu snížit zadluženost rychlým prodejem částí majetku vedly ratingové agentury jako Standard & Poor's a Fitch k signálům možného snížení úvěrového hodnocení společnost.
Fiat už v květnu kvůli poklesu poptávky oznámil plán výrazného propouštění na domácích závodech automobilové divize Fiat Auto, který vzbudil nevoli odborů a ve vládě vyvolal úvahy o možnosti státní pomoci.
Berlusconi nabídl pomoc Fiatu
Italská vláda pomůže strojírenskému koncernu Fiat. Podle internetového serveru FT.com se tak kabinet premiéra Silvia Berlusconiho rozhodl poté, co firma oznámila plán propustit 2900 italských zaměstnanců, hlavně v automobilové divizi. "Musíme pomoci nejdůležitější soukromé společnosti," citují premiéra Financial Times.
Šéf vlády a mediální magnát Berlusconi neupřesnil konkrétní podobu pomoci Fiatu. Řekl pouze, že bude v takové míře, aby neohrozila volnou hospodářskou soutěž a nepobouřila ostatní soukromé společnosti.
Ačkoli Fiat ještě žádnou pomoc nedostal, pobouření už se dostavilo. Analytici soudí, že propouštění ve firmě je pouze nutný důsledek nižšího zájmu o automobily, a proto se jedná o zcela přirozené působení trhu, do něhož není třeba zasahovat.
"Je to věc Fiatu. Vláda jej ochraňuje víc, než jí umožňují její kompetence," zlobí se jeden z ekonomů.
Na konci loňského roku Fiat zaměstnával celkem téměř 200 tisíc lidí, polovinu z toho v Itálii. Na podzim oznámil úmysl propustit šest tisíc lidí mimo Apeninský poloostrov, odborníci ale upozornili, že dokud nezredukuje síly doma, problémů se nezbaví.
Aby alespoň z části pokryl dluhy ve výši 6,6 miliardy euro (přes dvě stě miliard korun), uvažuje koncern už delší dobu o tom, že prodá na burze část akcií úspěšné sportovní značky Ferrari.
Odbyt automobilky (koncern vyrábí kromě osobních ještě nákladní vozy a zemědělské stroje) klesl od ledna do března meziročně o 11,2 procenta. V prvním čtvrtletí celá firma utrpěla ztrátu 529 milionů euro, ještě loni ve stejném období přitom vydělala téměř dvě stě milionů.
Kvartální výsledky byly studenou sprchou nejen pro majitele firmy, ale také pro analytiky, kteří předpokládali propad o sto milionů euro nižší. "Uděláme vše proto, aby letošní rok skončil vyrovnaně a naše dluhy se snížily na polovinu," slíbil na výročním shromáždění akcionářů šéf Fiatu Paolo Fresco.
Společnost si proto chce pomoci prodejem části ze svého devadesáti procentního podílu ve Ferrari, momentálně mimořádně úspěšném luxusním sportovním šperku. Měla by tak získat 750 milionů euro, přičemž si ponechá kontrolu nad automobilkou s černým koněm ve znaku.
Zbývajících deset procent ve Ferrari patří stejnojmenné rodině, zatímco Fiat ovládá rodina Agnelliů.