On-line rozhovor |
Údaje do registru dodává zatím pět bank - Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, GE Capital Bank a HVB. Připravuje se přistoupení Citibank a Raiffeisenbank, ke kterému by mělo dojít do konce roku.
"V závěrečné fázi vyjednávání je také připojení stavebních spořitelen," dodal Denemark.
V registru se objevují informace o všech klientech členských bank, kteří mají nějaký úvěrový produkt od spotřebitelského úvěru přes kreditní kartu až po povolený kontokorent.
Banka se může na úvěrovou historii jednotlivých klientů ptát pouze u vlastních klientů či lidí, kteří podepsali žádost o poskytnutí půjčky.
Zatímco při spuštění na konci června loňského roku bylo v registru 1,6 milionu záznamů o klientech, nyní je to téměř 2,5 milionu.
Výrazně roste také počet dotazů bank. Loni ve třetím kvartálu banky na bonitu klientů podaly 21 tisíc dotazů, v letošním druhém čtvrtletí to bylo už 191 tisíc.
Lidé mají více úvěrů
Podle Denemarka výrazně roste počet klientů, kteří mají více než jeden úvěr. Na trhu s úvěry je přitom podle něj stále ještě obrovský potenciál.
Podobně mluví i zástupci bank, kteří očekávají výrazný nárůst hlavně u hypoték a spotřebitelských úvěrů. Podle ČNB zatím růst úvěrové činnosti výrazně neohrožuje ekonomiku.
Data nikdo nezneužil
Za uplynulých dvanáct měsíců provozu se podle Denemarka neobjevil žádný pokus o zneužití dat z registru. Klienti přitom podali 85 žádostí o opravu údajů; většinou šlo o data, která nebyla včas aktualizována.
Spuštění registru provázela diskuse s Úřadem pro ochranu osobních údajů, který se obával zneužití osobních dat klientů. Úřad podle Denemarka v dubnu zrušil veškerá nápravná opatření a registr je tak plně v souladu se zákonem.