Banky utrácejí za novou tvář

Na letošní září Česká spořitelna načasovala okamžik, kdy chce dát čtyřem milionům svých klientů najevo, že končí minulost spojená s těžkopádnými službami a nespolehlivými bankomaty. Od září totiž začne s ohlašovanou výměnou loga, jehož novou podobu včera poprvé zveřejnila. Místo červených písmen "ČS" bude na pobočkách modrý nápis Česká spořitelna doplněný emblémem rakouské Erste Bank, jíž spořitelna patří. Podobnou změnu podstoupí i ČSOB.

Změna má být na pobočkách znát zvenku i zevnitř, což banku přijde zhruba na 850 milionů korun. Rekonstrukce poboček budou probíhat postupně od září do dubna příštího roku.

Spořitelna tak svým krokem naváže na vlnu, které podlehly i jiné bankovní domy. Od minulosti se chce odstřihnout také Československá obchodní banka, která chce všechny pobočky své sítě i sítě IPB obléci rovněž do nového loga, a to do října.

Nové logo znázorňující majoritního akcionáře představila ve čtvrtek rovněž Československá obchodní banka (Viz článek ČSOB má nové logo).

Spořitelna dostane rakouskou tvář
"Chceme lidem dát vědět, že Česká spořitelna začíná být lepší bankou než dřív. Nebude-li v září poznat, že s logem se mění i kvalita služeb, pak zasloužíme být předhozeni kanibalům," prohlásil včera šéf spořitelny, nejkritizovanější české banky, Jack Stack.

Spořitelna tak navázala na vlnu, která v posledních měsících zachvátila české bankovnictví. Sotva spořitelna se změnou začne, bude u konce výměna emblémů u jejího největšího konkurenta - Československé obchodní banky. Ta své nové logo představila ve čtvrtek s tím rozdílem, že s výměnou začíná hned, aby už v říjnu mělo nové šaty všech 230 poboček ČSOB i IPB.

V lednu se někdejší Expandia banka přejmenovala na eBanku, předloni na podzim změnila logo také Živnobanka. Většina lidí - i když půjde do stále stejné banky bude při vyřizování bankovních služeb brzo navštěvovat budovu s jinou značkou.

"Některá dřívější loga už byla hodně zastaralá. Jednotlivé banky měly asi různé motivy, třeba nového majitele nebo novou politiku, ale změna je logická," soudí o vlně v českém bankovnictví předseda Asociace reklamních agentur Jiří Mikeš.

Změna firemního loga s sebou obvykle nese obrovské náklady. Například u ČSOB půjde o částku kolem sta milionů korun a Český Telecom, když se předloni loučil se zkratkou SPT, utratil za nový modrozelenožlutý emblém ještě o polovinu víc.

"Důvodem změny bývá, že stará značka už firmu nereprezentuje a neodráží její vnitřní hodnotu. To asi teď platí i u spořitelny. K úpravám loga, byť i menším, sahá mnoho firem," uvedl Tomáš Kostkan, šéf designérského studia Anfas, které vyrábělo logo například pro Frekvenci 1.

V případě České spořitelny bude tato částka patrně ještě vyšší. Ale banka náklady na samu změnu loga schovává do celkových výdajů, které chce věnovat do komplexního přebudování poboček.

"Za to, aby klienti vnímali pobočky lépe, utratíme kolem 850 milionů. Jen malou část z toho bude tvořit změna loga," řekl Stack, který nový emblém představil tak, že si jej nechal natisknout na bílé tričko a to si včera při tiskové konferenci oblékl přes košili s kravatou.

Experti na marketing se shodují, že pokud firma jednou představí nové logo, dává tím zároveň závazný slib, že se něco změní. "Pokud by se změnilo pouze logo a jinak nic, to by nyní klienti vnímali velmi nelibě," soudí Martina Blažková z katedry marketingu na Vysoké škole ekonomické.

Samo logo spořitelny hodnotí odborníci různě. "Není to nijak dravé, ale zato klidné: tak jak lidé spořitelnu vnímají," soudí Blažková. Naopak Kostkan je velmi kritický: "Chybí tomu ladnost, jde jen o to, aby ve znaku byla Erste. Co je se spořitelnou, na tom jako by nikomu nezáleželo."

Ale například Jiří Mikeš je spokojen. "Logo musí být hlavně čitelné a odkaz na Erste je logický, to je prostě globalizace. Já sám bych to udělal stejně," dodal šéf reklamní asociace.

Šéfové Andreas Treichel (vlevo) a Jack Stack představili nové logo a.s. Česká spořitelna