Česká národní banka, bezpečnostní skříňka.

Česká národní banka, bezpečnostní skříňka. | foto: Petr Topič, MAFRA

Málo nám vyděláváte, běžte jinam, vzkáže banka tisícům svých klientů

  • 120
Britská banka Barclays provětrá seznamy svých zákazníků. Chce se zbavit sedmi tisíc malých klientů, kteří jí nepřinášejí dost zisku. Buď začnou s finančním domem dělat víc obchodů, nebo si budou muset najít jinou banku.

Barclays spustila nový počítačový program Flight Deck, který třídí zákazníky podle toho, kolik finanční instituci přinášejí zisku. Banka si tak může začít hýčkat nejlukrativnější zákazníky a naopak hodit přes palubu ty, kteří ji brzdí.

Od roku 2014 banka „vyřadila“ 17 tisíc klientů, kteří jí kvůli přísnějším investičním pravidlům vydělávají méně. Nový systém teď identifikoval sedm tisíc dalších, kteří možná budou muset jít, píše britský Independent. Naopak vztahy s lukrativními klienty bankovní dům rozvíjí.

Přehodnotit tradiční soustředění se na příjmy donutila finanční instituce nová legislativa. Zákazníky třídí do několika skupin podle jejich ziskovosti pro banku a nejméně aktivním klientům tak věnují mnohem méně péče.

„Už nejsme ve starém byznysu, kdy se dělaly velké obraty s nízkými výnosy. To je zcestná strategie,“ říká londýnský bankéř Kashif Zafar.

Deset procent

Barclays chce u každého zákazníka dosáhnout aspoň desetiprocentní rentability investovaného kapitálu. Ti, kdo tento limit nesplňují, dostanou na výběr: buď začnou s bankou víc obchodovat, nebo budou muset odejít.

Ačkoli menší klienti se mohou cítit odstrkovaní, banky nemají příliš na výběr. Osm let po finanční krizi se akcie evropských bank obchodují za zlomek jejich účetní hodnoty. Věřitelé si vybudovali kapitálové polštáře, které jsou mnohanásobně vyšší než před krizí a utrácejí ročně o miliardy víc na kontrolu dodržování zákonných povinností. Nová pravidla také zkrotila jejich rizikové chování na finančních trzích, které jim dřív mohlo dost vydělat.