"Buď se to ujme, nebo to zavřu," říká majitel podniku Ondřej Lebowski.
Lidé podle něj na novinku, kterou po osmi měsících fungování podniku zavedl před týdnem, reagují různě. Někteří jsou ve velkých rozpacích a říkají, že kdyby to věděli, tak do baru nepřijdou, jiným se nápad naopak zamlouvá.
"Je to sympatické. Jsem tu poprvé a určitě přijdu zas," říká Luboš Svetkovský. "Ale je to nelogické, lidé toho mohou zneužívat," dodává pětadvacetiletý Slovák.
Odborníci na marketing mu dávají za pravdu. "Je to zajímavá, ale hodně riziková operace. Může se vyplatit, pokud do podniku přijdou lidé, kterým se tam bude líbit natolik, že se do něj budou vracet. Řada dalších to ale může jen využívat a platit velmi nízké ceny, a proto bych to svým klientům nedoporučoval," říká Jan Körner z marketingové společnosti Tera Marketing Group.
Podle něj by bylo lepší neoslovovat touto nabídkou všechny lidi z ulice, ale nabídnout ji například jen těm, co do baru zavítají poprvé, a příště jim už ceny účtovat standardně.
Ceník vracet nebudu, raději zavřu
Ondřej LebowskiMajitel baru Big Lebowski, přezdívaný Dude, se nejmenuje podle hlavního hrdiny filmu Big Lebowski od narození. Příjmení si změnil na žádost partnerky, která má shodné křestní jméno jako jeho první žena a nechtěla se po svatbě jmenovat stejně. Na příjmení Lebowski přišel proto, že sám hraje rád bowling a film bratří Coenů je mu blízký. Ve svém podniku má vystaveno několik "rekvizit" odkazujících na film - například fotky na stěnách či kuželky v poličkách. Hostům nabízí oblíbené pití filmového Duda - White Russian (ve filmu přeloženo na bílého medvěda), což je směs vodky, kahlúy a mléka či smetany. |
Lebowski ale tyto rady poslouchat patrně nebude, protože mu podle jeho slov o byznys vlastně nejde. "Kdybych myslel ekonomicky, dělat to nebudu, ale mně se to líbí takto a ceník vracet rozhodně nebudu," říká odhodlaně.
K tomuto postoji podle svých slov došel jednačtyřicetiletý barman poté, co celý život vydělával peníze, ale ani jemu, ani rodině to žádné štěstí nepřinášelo.
"Časem bych rád otevřel další prostory, kde budou moci rodiče nechat svoje děti na hlídání, dopřát si přitom masáže či vyzkoušet meditativní terapie, takové Big Lebowski relaxační centrum. Pokud se to podaří provázat i s kavárnou, bude to pěkné, pokud by to nešlo, tak se budu věnovat spíš těm novým věcem," říká Lebowski.
Přestal tak i počítat, kolik mu hosté vlastně dávají. Někdo prý za pivo zaplatí jen dvě koruny, jiný mnohem víc, a po chvíli se ještě vrátí a doplatí třeba padesátikorunu s tím, že mu tam bylo dobře. "Sečtu to na konci měsíce a uvidím, zda mi zbude na nájem, to rozhodne."
Jeho postoj k celému podnikání tak dobře koresponduje s jedním z citátů, které si hosté mohou na stole přečíst: "Dělejte vše, co nejlépe proto, že vás to těší, ne proto, že očekáváte odměnu. Nezištné skutky vám přinesou radost a nečekaná odměna může překonat vaše představy."
Inspektoři: Zákon porušen není
Zrušit ceník není podle České obchodní inspekce (ČOI) nic proti ničemu. Lebowski má totiž před svým barem velký štít, na kterém lidi upozorňuje, že vstupují do podniku, kde si sami určí svou útratu. "Ceny se sjednávají dohodou. Spotřebitel jen musí být o jejich výši informován v okamžiku nabídky. Pokud je tak předem řečeno, že si cenu určuje sám, je vše v pořádku," řekla iDNES.cz Marie Paděrová z ČOI.
Strategii nechat platit hosty, co chtějí, využívá například majitel kiosku Promenáda v Jizerských horách Zdeněk Joukl. Turisté tento nápad podle jeho slov oceňují a rozhodně na něm netratí. Sám však k tomu podotkl, že do 800 metrů nad mořem by si takový podnik otevřít netroufl. "Ale tady je to 922 metrů, a to už jsou tu lidé k sobě slušní," vysvětloval před rokem. (o kiosku čtěte více zde)