Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bárta chce spojit ČD Cargo s polskou nákladní železnicí

  9:25aktualizováno  9:25
Česká vláda začala vážně rozjíždět zatím nejambicióznější plán na středoevropské železnici. Do jedné firmy chce spojit dvě zatím ztrátové státní firmy - české ČD Cargo a polské PKP Cargo. Nový dopravce má konkurovat velkým zahraničním dopravcům, především DB Schenker. Spojení mají financovat hlavně banky.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Plán už dostává konkrétní obrysy, nejde už jen o úvahy. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," říká náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do Česka přijet polský ministr dopravy a řešit podrobnosti. O zájmu české strany o polského nákladního dopravce spolu mluvili v listopadu i premiéři obou zemí Petr Nečas a Donald Tusk.

Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost ČD Cargo na evropském železničním nákladním trhu dostatečná, aby mohla konkurovat největším železničním dopravcům.

"Logicky se proto rozhlížíme kolem," vysvětlil Bárta. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem. Bárta se netají ani vizí spojit v jednu firmu České dráhy i ČD Cargo a nakonec i Správu železniční dopravní cesty.

True

PKP Cargo se potácí ve ztrátách a polská vláda už oznámila plán ho prodat. Ne každý ho může získat: i když by například mohli mít zájem velcí dopravci typu DB Schenker, ti by nejspíše nedostali povolení od antimonopolního úřadu. Podle železničního experta Emanuela Šípa je spojení středoevropských dopravců nutností. "Deutsche Bahn už koupily řadu velkých nákladních dopravců a spojování středoevropských státních dopravců je objektivní nutností," míní Šíp. Podle něj nejde o záležitost k řešení za pár měsíců, ale spíše několik let.

"Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české," dodal Šíp. Ve střední Evropě už došlo nedávno k podobnému spojení rakouského a maďarského nákladního dopravce. Pracovní skupiny zatím musí vyřešit především způsob, jakým by došlo ke spojení. Česká strana počítá s tím, že by firmu koupila, ale z taktických důvodů mluví spíše o strategickém spojení. To by nestálo polskou stranu víceméně nic, platila by česká strana. Lidé pohybující se kolem transakce odhadují náklady řádově na miliardy korun.

True

Otázkou také zůstává, kde by na to česká strana vzala peníze. Samotné ČD Cargo je zadlužené zhruba osmi miliardami.

"Jsou tam velké synergické efekty, na to by banky slyšely. Už jsme o tom s nimi jednali a odezva byla dobrá," míní šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podle něj chce polská strana ukončit prodej už během poloviny roku, detailní způsob prodeje zatím nebyl zveřejněn. Na dotazy k prodeji polské ministerstvo dopravy během dvou týdnů neodpovědělo. Podle Vodičky je vytvoření silného středoevropského hráče strategickou prioritou.

"Investici do PKP Cargo neuskutečníme za každou cenu. Především to musí dávat ekonomický smysl, aby vznikl ziskový dopravce s vlivem na přepravy zboží mezi Ruskem a Evropou," dodal Vodička.

PKP Cargo, které může vozit zboží také v Česku, protože dostalo tuzemskou licenci, má zhruba dvakrát vyšší tržby než české ČD Cargo, ale loni prodělalo přes tři miliardy korun. Hospodaření ČD Cargo za loňský rok skončí ztrátou kolem 420 milionů korun.

Podle Vodičky se firma vrátila do zisku již na konci listopadu, ale raději si vytvoří oprávky na některé možné ztrátové operace, například spor o proud se SŽDC za 240 milionů korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.