Železniční dopravce ČD Cargo.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Bárta chce spojit ČD Cargo s polskou nákladní železnicí

  • 54
Česká vláda začala vážně rozjíždět zatím nejambicióznější plán na středoevropské železnici. Do jedné firmy chce spojit dvě zatím ztrátové státní firmy - české ČD Cargo a polské PKP Cargo. Nový dopravce má konkurovat velkým zahraničním dopravcům, především DB Schenker. Spojení mají financovat hlavně banky.

Plán už dostává konkrétní obrysy, nejde už jen o úvahy. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," říká náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do Česka přijet polský ministr dopravy a řešit podrobnosti. O zájmu české strany o polského nákladního dopravce spolu mluvili v listopadu i premiéři obou zemí Petr Nečas a Donald Tusk.

Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost ČD Cargo na evropském železničním nákladním trhu dostatečná, aby mohla konkurovat největším železničním dopravcům.

"Logicky se proto rozhlížíme kolem," vysvětlil Bárta. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem. Bárta se netají ani vizí spojit v jednu firmu České dráhy i ČD Cargo a nakonec i Správu železniční dopravní cesty.

Středoevropské spojení je nutné

PKP Cargo se potácí ve ztrátách a polská vláda už oznámila plán ho prodat. Ne každý ho může získat: i když by například mohli mít zájem velcí dopravci typu DB Schenker, ti by nejspíše nedostali povolení od antimonopolního úřadu. Podle železničního experta Emanuela Šípa je spojení středoevropských dopravců nutností. "Deutsche Bahn už koupily řadu velkých nákladních dopravců a spojování středoevropských státních dopravců je objektivní nutností," míní Šíp. Podle něj nejde o záležitost k řešení za pár měsíců, ale spíše několik let.

"Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české," dodal Šíp. Ve střední Evropě už došlo nedávno k podobnému spojení rakouského a maďarského nákladního dopravce. Pracovní skupiny zatím musí vyřešit především způsob, jakým by došlo ke spojení. Česká strana počítá s tím, že by firmu koupila, ale z taktických důvodů mluví spíše o strategickém spojení. To by nestálo polskou stranu víceméně nic, platila by česká strana. Lidé pohybující se kolem transakce odhadují náklady řádově na miliardy korun.

Kde sehnat peníze?

Otázkou také zůstává, kde by na to česká strana vzala peníze. Samotné ČD Cargo je zadlužené zhruba osmi miliardami.

"Jsou tam velké synergické efekty, na to by banky slyšely. Už jsme o tom s nimi jednali a odezva byla dobrá," míní šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podle něj chce polská strana ukončit prodej už během poloviny roku, detailní způsob prodeje zatím nebyl zveřejněn. Na dotazy k prodeji polské ministerstvo dopravy během dvou týdnů neodpovědělo. Podle Vodičky je vytvoření silného středoevropského hráče strategickou prioritou.

"Investici do PKP Cargo neuskutečníme za každou cenu. Především to musí dávat ekonomický smysl, aby vznikl ziskový dopravce s vlivem na přepravy zboží mezi Ruskem a Evropou," dodal Vodička.

PKP Cargo, které může vozit zboží také v Česku, protože dostalo tuzemskou licenci, má zhruba dvakrát vyšší tržby než české ČD Cargo, ale loni prodělalo přes tři miliardy korun. Hospodaření ČD Cargo za loňský rok skončí ztrátou kolem 420 milionů korun.

Podle Vodičky se firma vrátila do zisku již na konci listopadu, ale raději si vytvoří oprávky na některé možné ztrátové operace, například spor o proud se SŽDC za 240 milionů korun.

ČD Cargo.