Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bárta upletl bič na manažery: odměny si budou muset zasloužit

  17:41aktualizováno  17:41
Ministr dopravy Vít Bárta změnil systém odměňování manažerů státních firem. Ti mu budou muset každý rok předložit plán toho, co chtějí ve svém podniku vylepšit. Podle splnění plánu pak budou dostávat jednorázové odměny.

Ministr dopravy Vít Bárta | foto: Václav Šlauf, MAFRA

"Každý z ředitelů (státních podniků) dostává kromě své mzdy ještě svou roční odměnu. A tu si teď bude muset zasloužit," vysvětlil Bárta.

Systém takzvaných klíčových ukazatelů výkonnosti se běžně používá v soukromých firmách a ministerstvo jej hodlá zavést kvůli transparentnímu odměňování státních manažerů a motivaci státních firem k efektivnímu hospodaření.

V praxi by měl fungovat tak, že odměny manažerů se zvýší nebo sníží podle toho, na kolik procent se jim podaří splnit cíle, které si předsevzali. Za základ pro výpočet ročních odměn chce Bárta použít odměny z roku 2010.

Na nový systém zatím přešly velké firmy jako České dráhy, ČD Cargo nebo ŘSD. Bárta však slibuje, že na něj časem najedou všechny organizace včetně samotného ministra.

Šéfové firem hodlají šetřit nejčastěji na provozních nákladech nebo zaměstnancích. Zároveň chtějí zvyšovat transparentnost veřejných zakázek a podíl elektronických aukcí při nákupu komodit.

Například šéf Českých drah Petr Žaluda ministrovi předložil plán, podle kterého chce letos přepravit o 1,4 procenta více cestujících a tržby zvýšit o čtyři procenta.

Jeho protějšek z Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc má v plánu letos ušetřit miliardu na provozních nákladech. Dobrá zpráva pro řidiče je, že mají zároveň zrychlit opravy silnic. Stavební firmy totiž budou nově za jejich obsazení platit pronájem, což by je mělo motivovat k tomu, aby zrychlily.

"Je to opatření, které vychází z programového prohlášení vlády a zatím bude pokusně aplikováno na 30 procentech staveb. Je to pozitivní, ale zároveň i sankční nástroj," uvedl Bárta.

Ambiciózní plán má také přepravní firma ČD Cargo. Ta se chce z loňské ztráty 420 milionů přehoupnout do dvoumilionového zisku. Podle Bárty je to ale reálný cíl. "ČD Cargo nyní řeší hodně neefektivních procesů," vysvětlil.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.