"Každý z ředitelů (státních podniků) dostává kromě své mzdy ještě svou roční odměnu. A tu si teď bude muset zasloužit," vysvětlil Bárta.
Systém takzvaných klíčových ukazatelů výkonnosti se běžně používá v soukromých firmách a ministerstvo jej hodlá zavést kvůli transparentnímu odměňování státních manažerů a motivaci státních firem k efektivnímu hospodaření.
V praxi by měl fungovat tak, že odměny manažerů se zvýší nebo sníží podle toho, na kolik procent se jim podaří splnit cíle, které si předsevzali. Za základ pro výpočet ročních odměn chce Bárta použít odměny z roku 2010.
Na nový systém zatím přešly velké firmy jako České dráhy, ČD Cargo nebo ŘSD. Bárta však slibuje, že na něj časem najedou všechny organizace včetně samotného ministra.
Šéfové firem hodlají šetřit nejčastěji na provozních nákladech nebo zaměstnancích. Zároveň chtějí zvyšovat transparentnost veřejných zakázek a podíl elektronických aukcí při nákupu komodit.
Firmy, v nichž platí nová pravidlaČeské dráhy ČD Cargo Ředitelství silnic a dálnic Správa železniční dopravní cesty Státní fond dopravní infrastruktury |
Například šéf Českých drah Petr Žaluda ministrovi předložil plán, podle kterého chce letos přepravit o 1,4 procenta více cestujících a tržby zvýšit o čtyři procenta.
Jeho protějšek z Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc má v plánu letos ušetřit miliardu na provozních nákladech. Dobrá zpráva pro řidiče je, že mají zároveň zrychlit opravy silnic. Stavební firmy totiž budou nově za jejich obsazení platit pronájem, což by je mělo motivovat k tomu, aby zrychlily.
"Je to opatření, které vychází z programového prohlášení vlády a zatím bude pokusně aplikováno na 30 procentech staveb. Je to pozitivní, ale zároveň i sankční nástroj," uvedl Bárta.
Ambiciózní plán má také přepravní firma ČD Cargo. Ta se chce z loňské ztráty 420 milionů přehoupnout do dvoumilionového zisku. Podle Bárty je to ale reálný cíl. "ČD Cargo nyní řeší hodně neefektivních procesů," vysvětlil.