Bartoníček: Nejsem duší pojišťovák

  • 1
Na rozdíl od šéfů, kteří patří do kategorie klasických najatých manažerů, má Ladislav Bartoníček jednu výhodu. Řídí firmu, kterou si vyhlédl sám spolu s kolegy z PPF. Nejprve ji ovládli manažersky, dnes jim celá patří.

Nemusí tedy plnit úkoly padající shora od vlastníka někde v zahraničí, sám je totiž spoluvytváří. Ve vedení České pojišťovny, které patří každá druhá pojistná smlouva v Česku a jež se těžce zbavovala image polostátního monopolu, ale poslední léta se drží mezi nejziskovějšími firmami v zemi, je nepřetržitě od roku 1996.

Testovacího technika ČKD Bartoníčka mezi špičkové finančníky katapultovala dravost, s níž se jeho domovská PPF vrhla na akcie České pojišťovny. S šéfem PPF Petrem Kellnerem se setkal v roce 1991, v době, kdy studoval americký program MBA.

"Ten nápad vznikl z mnoha diskusí. Nebyl můj, to bych si pamatoval, určitě se na něm významně podílel Petr Kellner," vzpomíná na rok 1995, kdy se rozhodli získat pojišťovnu.

Bartoníčka společnost PPF vyslala na klíčovou pozici. Svěřila mu úkol řídit Českou pojišťovnu, jež je dodnes základním kamenem skupiny a její nejvýdělečnější firmou. V roce 1996, kdy v ní PPF získala první 20procentní podíl, se manažer dravé investiční společnosti ze dne na den stal generálním ředitelem kolosu s osmi tisíci zaměstnanci.

Na dotazy, zda má sám stále nějaký podíl v PPF, neodpovídá.

Po studiích v Americe kariéra u obří firmy
Sám si mohl ve velkém vyzkoušet, zda funguje to, co mu o světě financí říkali američtí profesoři v programu MBA. Začal rozhodovat o stamilionových investicích.

"Myslím, že jsme k pojišťovně přistupovali s pokorou, s vědomím, že to je velké zvíře a složitý mechanismus. Naše zásahy nebyly nijak drastické. Ta firma se chová velmi stabilně a dokonce si říkám, že něco jsme mohli udělat razantněji," uvažuje nahlas Bartoníček, který na rozdíl od amerických manažerů málokdy mluví v první osobě.

Studia v Americe mu dala hodně. Naučil se základní principy byznysu, čímž získal náskok před staršími manažery. Pojišťovna se například musela naučit lépe zhodnocovat svěřené prostředky, a hlavně se naučit chovat tržně poté, co nad ní čtyřicet let držel ochrannou ruku stát.

Jednou z nejtěžších věcí, s níž se musel vypořádat, bylo osmnáct miliard špatně investovaných v minulosti, ze kterých pojišťovně hrozila ztráta. "Hodně času jsme věnovali stabilizaci, ono to totiž vůbec nemuselo dobře dopadnout," říká.

I dnes, po sedmi letech prožitých od amerických studií v pojišťovnictví, si anglickými termíny vypomáhá. Třeba když popisuje vztah k zajišťovnám, které přebírají za pojišťovny část rizika. "Strašné slovo, ten škodní nadměrek," směje se.

"Určitě nejsem pojišťovákem. Dívám se na to tak, že je to finanční byznys jako každý jiný."

Pečlivost technika v sobě dodnes nezapře. Když mluví o firmě či o svých technikách řízení, obvykle to bere hodně zeširoka. Pojišťovna pod jeho vedením prochází poměrně silnou centralizací. Z firmy, jež fungovala jako 76 malých pojišťoven, které si do značné míry žily svým životem, vytváří firmu fungující na dvou centrech v Praze a Brně.

PĚT DŮVODŮ VÝJIMEČNOSTI
1. Byl jedním z hlavních vyjednavačů se státem,
když PPF uspěla při koupi 30 % pojišťovny od FNM.
2. Uzavřel alianci s bývalou IPB, která byla
spoluvlastníkem pojišťovny a léta jednala
s PPF ve shodě. Nakonec banka prodala
akcie PPF, což bylo rozhodující
pro získání majority.
3. Sedm let vede pojišťovnu,
která je stále hlavním hráčem na trhu.
4. Chce, aby pojišťovna po vstupu do EU začala
expandovat se svými produkty za hranice.
Nyní je na Slovensku a velkou příležitost
vidí na ruském trhu.
5. Šéfuje firmě se 6,5 tisíci zaměstnanci.

Jednou týdně se o tomto projektu radí s náměstky a znovu je vidí, když předsedá řídícímu výboru. Pětinu času tráví na jednáních s obchodními partnery, porady ve firmě mu zaberou dalších asi 20 procent času.

Podobnou část dne věnuje čtení dokumentů. Jinak je však přesvědčen, že si dává pozor na to, aby nezasahoval příliš do pravomocí podřízených. Poslední informace ukazují, že ani loňský rok rekordních škod, které napáchaly srpnové povodně, nepodrazil pojišťovně kolena.

Loni vydělala přes čtyři miliardy a letos v září hlásila už dvě a čtvrt miliardy čistého zisku.

Práci v terénu by chtěl věnovat více, než stíhá
Právě mimořádné katastrofy vytáhnou ředitele pojišťovny od počítače a z jednacích místností. Loni objížděl jižní Čechy a okolí Prahy, aby viděl, co voda napáchala.

"Jsem v terénu stejně jako ostatní členové vrcholového vedení. Jednak kvůli morálce firmy a i proto, abych měl zpětnou vazbu. Ale měl bych jezdit víc, než kolik zvládám. Nejen při katastrofě," přiznává.

Ještě z dob studií si udržel koníčka, snowboard. "S Petrem Dvořákem (dnešní šéf TV Nova) jsme si dřív prkna vyráběli, dokonce jsme byli na prvním mistrovství republiky. Ve třetí brance mi ale prasklo vázání," říká s tím, že většinu volného času se snaží dát synům.

Jednou by jim chtěl vynahradit to, že kvůli práci s nimi je jen o víkendu. "Mám takovou dohodu s rodinou, že až mě to přestane bavit, odjedeme pást ovce na Nový Zéland. Ale je otázka, jestli bych to vydržel bez toho, co dělám," zapochybuje šéf největší pojišťovny.