Silnice mezi Opavou a Ostravou pravidelně prověřuje nervy řidičů. (Ilustrační snímek)

Silnice mezi Opavou a Ostravou pravidelně prověřuje nervy řidičů. (Ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Bártou zapovězená silnice mezi Ostravou a Opavou se opět začne stavět

  • 24
Stavební skanzen nové silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou se opět rozpohybuje. Hospodářský výbor Sněmovny navýšil rozpočet na 400 milionů korun, což k pokračování stavby v úseku mezi Hrabyní a Velkou Polomí zatím stačí.

"Na pokračování stavby mezi Opavou a Ostravou je v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno 400 milionů korun z národních zdrojů. Stavba je náhradním projektem Operačního programu Doprava a je pravděpodobné, že bude spolufinancována z evropských peněz," uvedl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál.

Silnice I/11

* Stavba silnice mezi Opavou a Ostravou byla zahájena v roce 2009. O rok a půl později ji tehdejší ministr dopravy Vít Bárta pozastavil pro nedostatek peněz.

* Loni v prosinci sněmovní hospodářský výbor navýšil rozpočet na stavbu, a proto by se na jaře mělo opět začít stavět.

* Dokončení je naplánováno na rok 2015.

Kdy se na staveniště znovu vrátí dělníci, záleží především na počasí. Zástupci Sdružení věří, že to bude brzy. "Nyní je březen, zima se chýlí k závěru. Věřím, že se na jaře stavební práce obnoví. Termín zatím neznáme. Předpokládáme, že to bude v jarních měsících," pověděl Dostál.

Silnice je pro západní část kraje zásadní

Dokončení silnice mezi Opavou a Ostravou je pro západní část kraje naprosto klíčové. "Nejde jen o úsek Mokré Lazce. Nesmírně důležité je napojení naší části kraje na dálniční síť. Klíčový je rovněž navazující úsek Prodloužená Rudná, která je jedním z dálničních přivaděčů," zdůrazňuje Dostál.

Tuto stavbu však brzdí nedostatek peněz. "Je vydáno územní rozhodnutí i stavební povolení. Podepsaná je smlouva o dílo. Její realizace však závisí na financích z fondu dopravy," doplňuje Dostál.

Současný stav silnic v západní části kraje potenciální investory spíše odrazuje. "Hlavní tah z Ostravy na Opavu absolutně nevyhovuje. A to jak technicky, tak i z hlediska bezpečnosti. Pokud se to nezlepší, nepřitáhneme nové investory, kteří by mohli snížit vysokou míru nezaměstnanosti," uzavírá tajemník Sdružení Dostál.

Velkou Polomí projíždí osmnáct tisíc vozidel denně

Vytouženě na novou silnici čekají i ve Velké Polomi. "Až nebudou přes naši obec jezdit kamiony, hodně se nám uleví. Počet aut, které nám denně projedou pod okny, se neustále zvyšuje. Nyní je to přibližně osmnáct tisíc denně," přiblížila starostka obce Ludmila Bubeníková.

Neustále se zvyšující provoz znamená stále větší problémy. "Komplikace jsou to obrovské, ale snažíme se udělat co nejvíce. Blikající světýlka nebo ostrůvek ale stojí peníze. A ty mohly jít jinam," dodala Bubeníková.

Stavba úseku u Hrabyně a Velké Polomi začala 21. ledna 2009. O rok a půl později ale tehdejší ministr dopravy Vít Bárta stavební práce zastavil. "Podle současné verze strategie by měla být silnice z Ostravy do Mokrých Lazců hotová do roku 2015 a Prodloužená Rudná do roku 2017," upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Silniční spojnice mezi Opavou a Ostravou, na většině tras jen dvouproudá, hustotě dopravy už dávno nestačí.

Silniční spojnice mezi Opavou a Ostravou, na většině tras jen dvouproudá, hustotě dopravy už dávno nestačí.