Ministr dopravy Vít Bárta válčí s Drážní inspekcí.

Ministr dopravy Vít Bárta válčí s Drážní inspekcí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kontroloři železnic čelí podezření, že si neoprávněně vypláceli statisíce

  • 161
Ministr dopravy Vít Bárta poslal kontrolu na Drážní inspekci. Ta objevila zneužívání mzdových prostředků. Šéf inspekce Roman Šigut to ale odmítá. Podle něj jde o pomstu za jeho kritiku ministra.

Drážní inspekce má v kolejové přepravě výjimečné postavení - vyšetřuje příčiny vážných železničních a tramvajových nehod a věnuje se i nedostatkům na dráze, jež mohou ohrozit životy lidí.

Kontroloři, které Bárta na Drážní inspekci poslal, jejímu managementu vyčítají zneužívání mzdových prostředků, kdy si šéfové inspekce opakovaně vypláceli statisícové odměny.

Generální inspektor Roman Šigut si údajně vyplácel nemalé náhrady za držení pohotovosti i v době, kdy byl na dovolené. Náhrady za pohotovost přitom tvoří u Šiguta čtvrtinu jeho měsíčního platu. Šigutovi přitěžuje i fakt, že nezdůvodnil statisícové odměny, jimiž honoroval nejbližší spolupracovníky. Například ani 334 000 korun z roku 2008 svému náměstkovi Janu Kučerovi. Inspektory drah tak podle Bárty lapila chamtivost.

Směnka premiérovi?

O neuspořádaných ekonomických poměrech v Drážní inspekci svědčí podle náměstka ministra dopravy Radka Šmerdy i následující machinace: premiér Petr Nečas loni přiznal Romanu Šigutovi odměnu 125 000 korun (premiér totiž generálního inspektora jmenuje). Ten si ji nechal kvůli nedostatku financí vyplatit jen virtuálně.

"Státu tak vlastně vystavil směnku s inkasem dle vlastní úvahy, místo aby jednoduše přiznal, že na svou odměnu nemá peníze a odmítl ji," vysvětluje Šmerda. Výsledky kontroly vyústí v Bártův návrh premiérovi, aby šéfinspektora odvolal. S ním pravděpodobně odejde i celé vedení Drážní inspekce.

Šigut se však nehodlá jen tak lehce vzdát. Proti výsledkům auditu podal pět hustě popsaných stran námitek. "A dokud nebudou vyvráceny, kontrola neskončila. Nedělejte předčasné závěry," brání se šéf Drážní inspekce. Dnes by však měly být jeho námitky podle informací MF DNES ministerstvem dopravy odmítnuty, čímž může být zahájen proces odvolání managementu Drážní inspekce.

Šigut považuje audit za účelový a nekompetentní: "Jde o útok na nezávislost Drážní inspekce s cílem zdiskreditovat ji." Bývalý náměstek ministra dopravy a pozdější Šigutův blízký spolupracovník Zdeněk Žák to říká bez obalu: "Šigut kritizoval takzvané úsporné kroky ministra Bárty, které však vedou k obrovským ztrátám. Některé z nich mohou ohrozit i bezpečnost cestujících. Proto ona kontrola a možné jeho odvolání."

Bártův náměstek Šmerda účelovost kontroly přiznává: "Každá kontrola ve státní správě má účel. Zjistit, zda se neplýtvá prostředky. A my jsme zjistili i to, že referent Miroslav Špunda zaplatil za nabourání služebního superbu jen pět stovek, i když způsobil škodu za bezmála devadesát tisíc korun."