Barum Continental chce být první

O t r o k o v i c e - Barum Continental, největší evropská továrna na výrobu pneumatik pro osobní a nákladní automobily, letos znovu investuje do další výroby a rozvoje otrokovického areálu dvě miliardy korun a opět vyrobí více plášťů než v loňském roce. Do roku 2003 přitom má být otrokovická společnost největším výrobcem pneumatik na světě. Ambiciózní plán na rozvoj otrokovické pneumatikárny, která je součástí druhého nejvýznamnějšího výrobce pneumatik v Evropě německého koncernu Continental -, přitom počítá s tím, že do poloviny roku 2003 stoupne celková výroba pneumatik z nynějších asi čtrnácti milionů kusů na osmnáct milionů plášťů.

"To je limit, ke kterému se dostaneme, a dál už se výroba zvyšovat nebude. Nyní vyrábíme asi dvacet procent pneumatik, které na světový trh dodává koncern Continental," řekl jednatel sekce výroba a technika Barumu Continental Pavel Pravec.

Produkce v Otrokovicích přitom roste rok od roku po milionech kusů. V roce 1993, kdy Continental vstoupil do Barumu, továrna vyrobila necelé čtyři miliony kusů pneumatik, v dalších letech se pak výroba zvedala o další desítky procent na osm milionů a následně na dvanáct milionů plášťů ročně. "Růst výroby pneumatik nepřerušily ani povodně v roce 1997, kdy celou továrnu zaplavila voda," uvedl Pravec. Polovina pneumatik vyrobených v Otrokovicích přitom na trhy míří pod značkou Barum, další pláště pak dodává zákazníkům pod značkou Continental nebo Uniroyal.

Barum Continental vyváží pneumatiky do sedmdesáti osmi zemí světa, prioritní jsou pro něj v rámci koncernu trhy států CEFTA. Dvacet procent pneumatik končí na tuzemském trhu. Do středoevropských zemí Barum loni vyvezl pneumatiky za téměř dvě miliardy korun, což je o dvacet procent více než v roce 1999. O dvacet procent vzrostl obrat také v Polsku a Maďarsku, kde má firma své dceřiné společnosti. Na slovenském trhu zaznamenává už několik let Barum pokles prodeje, který se však loni podařilo zastavit.

Pětatřicet procent pneumatik vyrobených v Otrokovicích přitom končí v automobilkách, které je montují na nově vyrobené vozy.

"Dodáváme pneumatiky do významných firem - například koncernu VW, do závodů Renault, kam dodáváme téměř dvakrát více pneumatik než Škodě, nebo do automobily Ford," řekl Pravec. Pneumatiky z Barumu tak například budou na nových automobilech Ford, montovaných v ruském Petrohradě. "Budeme tam dodávat do té doby, než Continental otevře v Rusku svůj vlastní závod," sdělil Pravec.

Continental už do otrokovické továrny investoval jedenáct miliard korun, celkové investice do roku 2003 dosáhnou šestnácti miliard. "Každý rok investujeme dvě miliardy korun, letos utratíme podobnou částku. Kromě strojů šlo nejvíc peněz do nových technologií," řekl Pravec.

Už více než sedm let zvyšující se výroba pneumatik v Otrokovicích neměla vliv na množství zaměstnanců, jejich počet je stálý a pohybuje se kolem tří tisíc osmi set. Průměrná mzda dosahuje málo vídaných 21 300 korun a vedení společnosti se letos s odbory dohodlo na jejich čtyřprocentním zvýšení. "Produktivita práce roste rychleji než mzdy," řekl Pravec.

Postavení Barumu podle Pravce neohrozí ani nová moderní pneumatikárna, kterou Continental dokončil v rumunském Temešváru, kde investoval sto milionů eur. V Temešváru chce vyrábět osm milionů pneumatik ročně. "Naší obrovskou výhodou je kvalita českých pracovníků, navazujeme na baťovskou tradici. Musíme také udržet náklady na takové úrovni, aby k případnému přestěhování výroby nedošlo. Nesmíme se tak dostat přes třicetiprocentní podíl mezd na nákladech," dodal Pravec.

Barumu Continental za třetí čtvrtletí loňského roku narostly tržby o patnáct procent na 11,1 miliardy korun, provozní zisk byl nad úrovní jedné miliardy korun.