Baterie Energizer a Duracell dopadly nejhůře

Dobrá zpráva pro zákazníky je, že mohou věřit reklamám na články Energizer a Duracell vydrží opravdu až osmkrát, respektive sedmkrát déle než klasické baterie R6. Ta špatná část informace, která vyplavala na povrch při testu v Elektrotechnickém zkušebním ústavu v Praze, však říká, že právě tyto dvě značky jsou tou nejhorší volbou, jakou člověk může u alkalických článků (označovaných LR6) udělat. Jejich provoz je totiž výrazně dražší oproti šesti konkurenčním, běžně prodávaným značkám, které v rámci testu rovněž podstoupily dvě zátěžové zkoušky.
"Při náročném vybíjecím režimu, simulujícím hračku s elektromotorkem, byl rozdíl mezi vítězem GP Super a nejslabší baterií Energizer bezmála tři koruny na hodinu provozu," popisuje výsledky testu Václav Hodinář, vedoucí odboru z Elektrotechnického zkušebního ústavu v Praze. "U dlouhodobě nízké zátěže, představující malý radiopřijímač, nebyl rozdíl tak markantní - pouhých 17 haléřů mezi prvním a posledním článkem v žebříčku." Zkušební ústav měl k dispozici deset kusů od každého typu alkalického článku. Vždy pět kusů podstoupilo jednu ze dvou zatěžkávacích zkoušek. Mezi sobě rovnými, tedy alkalickými články, si dva zmínění konkurenti nevedli zrovna nejlépe. "V obou režimech se na předposledním a posledním místě shodně seřadily články Duracell a Energizer," uvádí Václav Hodinář. "Je však nutné říci, že příčina tkví především ve výrazně vyšší ceně, neboť v ostatních parametrech se testované baterie liší jen málo." O tom, jak bídně dopadly značky Energizer (31 Kč/ks) a Duracell (30 Kč/ks) však vypovídá ještě jeden údaj. Hodina jejich provozu je totiž jen o necelých 40 haléřů levnější oproti Vartě Standard (9 Kč/ks) - vítězi mezi bateriemi s kyselým elektrolytem. Ačkoli televizní reklamou vychvalované výrobky několikanásobně přežijí modely R6, předražená cena z nich dělá jen zboží pro snoby. Celkově však o alkalických bateriích lze říci, že jsou výhodnější než klasické. "Chce-li člověk ušetřit, musí si paradoxně koupit dražší článek," porovnává Václav Hodinář. Nikoho by proto neměla odradit až dvojnásobná cena oproti téměř směšným nákladům u článků s kyselým elektrolytem. Výrazně delší životnost je dostatečně velkým protizávažím.

Doporučení

* jestliže přístroj obsahuje více baterií, je výhodné vyměňovat všechny najednou
* při pokojové teplotě ztrácejí články dvě až čtyři procenta svého náboje ročně; v čím chladnějším prostředí jsou skladovány, tím déle vydrží
* alkalické tužkové baterie se nesmí dobíjet, rozebírat ani házet do ohně

O testu

* testoval Elektrotechnický zkušební ústav v Praze
* výrobci se o výsledcích dozvídají stejně jako čtenáři až dnes
* všechny testované baterie byly začátkem března v prodeji v pražských obchodech
* náklady hradila redakce

Zjištění testu

Alkalické baterie vydrží až 12 x déle než klasické

Vítěz testu

Nejlépe si v obou zátěžových testech vedly primární alkalické články GP Super Alkaline (17 Kč/ks), které v porovnání s dalšími sedmi značkami nabídly nejlevnější dobu provozu.

Jak se testovalo?

Testem tentokrát prošly alkalické tužkové baterie označované jako LR6, které redakce zakoupila v pražských obchodech. Šlo o primární články, jež byly na trhu začátkem března. Od každé z osmi značek nechala redakce otestovat v Elektrotechnickém zkušebním ústavu v Praze deset kusů. V ústavu články podrobili dvěma zátěžovým zkouškám. První vybíjecí režim (43 ohmů - malá zátěž) simuloval provoz malého radiopřijímače. Během čtyř týdnů bylo pět článků z deseti zatěžováno čtyři hodiny denně. Druhá zkouška představovala náročnější zátěž (3,9 ohmu), která odpovídá napájení hračky s elektromotorkem. Podobně náročné jsou například osobní kazetové přehrávače, magnetofony, diskmany, holicí strojky nebo zubní kartáčky. Během čtyř týdnů bylo pět článků z deseti zatěžováno jednu hodinu denně. Náklady spojené s testem hradila redakce ze svého rozpočtu.



Při malé zátěži
Hodina provozu: 4,40 Kč Doba vybíjení: 4,319 hod. Datum spotřeby: listopad 2002 11x delší životnost než R6
Při malé zátěží
Hodina provozu: 0,222 Kč Doba vybíjení: 85,31 hod. Datum spotřeby: listopad 2002 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži
Hodina provozu: 6,47 Kč Doba vybíjení: 4,636 hod. Datum spotřeby: leden 2006 12x delší životnost než R6
Při malé zátěži
Hodina provozu: 0,359 Kč Doba vybíjení: 83,56 hod. Datum spotřeby: leden 2006 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži
Hodina provozu: 0,376 Kč Doba vybíjení: 82,36 hod. Datum spotřeby: březen 2003 3x delší životnost než R6
Při malé zátěži
Hodina provozu: 0,242 Kč Doba vybíjení: 81,42 hod. Datum spotřeby: duben 2003 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži Hodina provozu: 4,11 Kč Doba vybíjení: 4,612 hod. Datum spotřeby: březen 2002 11x delší životnost než R6
Při malé zátěži
Hodina provozu: 0,229 Kč Doba vybíjení: 82,77 hod. Datum spotřeby: březen 2002 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži 1. Hodina provozu: 3,66 Kč Doba vybíjení: 4,646 hod. Datum spotřeby: červenec 2004 12x delší životnost než R6
Při malé zátěži 1. Hodina provozu: 0,201 Kč Doba vybíjení: 84,26 hod. Datum spotřeby: červenec 2004 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži
Hodina provozu: 4,71 Kč Doba vybíjení: 4,879 hod. Datum spotřeby: říjen 2004 12x delší životnost než R6
Při malé zátěži
Hodina provozu: 0,274 Kč Doba vybíjení: 83,81 hod. Datum spotřeby: říjen 2004 3x delší životnost než R6

Při velké zátěži
Hodina provozu: 4,45 Kč Doba vybíjení: 4,266 hod. Datum spotřeby: červen 2004 11x delší životnost než R6
Při malé zátěži
Hodina provozu: 0,240 Kč Doba vybíjení: 79,06 hod. Datum spotřeby: červen 2004 3x delší životnost než R6 malá zátěž