Informaci o pozitivním hospodaření přinesla agentura ČTK s odkazem na rozhovor se šéfem ČD Josefem Bazalou.
Ministerstvo dopravy jako objednatel dálkových spojů dalo loni drahám na provoz rychlíků 3,4 miliardy korun, což je zhruba o 950 milionů více než rok předtím. Bazala ale zlepšené hospodářské výsledky připisuje hlavně vyšším přepravním výkonům a tržbám.
„Za výsledkem je ze 70 procent činnost Českých drah a ze 30 procent zvýšené financování ministerstva,“ řekl.
Otázkou je, jak si dráhy povedou v letošním roce. Osobní dopravu totiž pravidelně dotují nákladní vlaky a i ty se letos na úspěchu firmy výrazně podepsaly. Tržby z nákladní dopravy vzrostly o pět procent na zhruba 15,6 miliardy korun, tržby z osobní dopravy vzrostly o 8,5 procenta na více než 5,5 miliardy korun. Osobní doprava se nyní ale od nákladní odštěpila do samostatné společnosti ČD Cargo. - více zde
Bazala je ale optimistický a tvrdí, že i oddělené dráhy vykážou zisk. „Pomohla i úprava jízdného, v prosinci jsme získali o 40 až 50 milionů více než za prosinec 2006,“ připomněl zdražení jízdenek, které 9. prosince přinesl nový jízdní řád.
Kvůli oddělení ČD Cargo přišly dráhy o zisky, ze kterých hradily ztrátu osobní dopravy. Ministerstvo dopravy drahám letos přidá dalších 700 milionů korun. Uhradí totiž i ztrátu za vlaky EuroCity a InterCity, které dosud dráhy provozovaly samy. Nyní na něj bude přispívat ministerstvo. Dráhy na druhé straně proto už v prosinci zrušily příplatek, který se v těchto vlacích platil. - více zde
Zatím ministerstvo platilo drahám jen za provoz rychlíků. Loni to byly 3,4 miliardy, letos i s platbou za EC a IC o miliardu více. „Rozdíl 300 milionů je dán růstem nákladů,“ doplnil Bazala.
Bazala: Na nové konkurenty jsem zvědav
Po převedení IC a EC pod křídla ministerstva zůstanou jedinými vlaky, které budou jezdit bez příspěvků veřejné správy, spoje SC Pendolino. Provoz pendolin je sice ziskový, dráhy však musí splácet dlouhodobé úvěry, které si vzaly na jejich nákup.
Komerční provoz vlaků na české železnici Bazala považuje za současných podmínek téměř za nemožný. „Žádný investor by nešel do nějaké návratnosti kolem dvaceti let,“ uvedl ředitel, který nevěří ani v úspěch konkurence z řad soukromých podnikatelů.
Plány zavést dálkovou dopravu mezi Prahou a Ostravou má například společnost Student Agency. „Já jsem celkem zvědav, až sem přijdou různí konkurenti, kteří píší zatím do novin, až přejdou od plánů k činům,“ podotkl.
České dráhy nyní procházejí zásadní restrukturalizací. Kromě oddělení nákladní dopravy od ČD Cargo převezme v dubnu údržbu kolejí a s ní deset tisíc zaměstnanců ČD Správa železniční dopravní cesty. Podle rozhodnutí vlády se do roku 2010 oddělí také osobní doprava. Dráhy spolu s ČD Cargem zaměstnávaly zhruba 53 tisíc zaměstnanců, do Carga jich přešlo 13 tisíc.