Garáž plná harampádí.

Garáž plná harampádí. - K založení serveru nevyhazujto inspirovala Roberta Dvořáka jeho vlastní garáž naplněná starými věcmi, které mu bylo líto vyhodit. | foto: nevyhazujto.cz

Bylo mu líto vyhodit starou veteš, tak založil bazar s věcmi zadarmo

  • 54
Garáž plná harampádí stála za tím, že se Robert Dvořák rozhodl založit s kamarádem bazar, který bude lidem nabízet věci zadarmo. Na serveru Nevyhazujto.cz je povoleno platit maximálně čokoládou nebo podobnými drobnostmi. Kdo pravidla poruší, nesmí "zboží" nabízet. Majitelé čekají, že jim provoz splatí reklama.

"Mám garáž, do které jsem dával věci, které jsem už nepotřeboval, například po rekonstrukci bytu či po stěhování kanceláře. Garáž se plnila a plnila a mně se nechtělo obcházet bazary a smlouvat složitě o cenu. Zároveň mi bylo líto věci vyhodit, protože mohly ještě někomu dobře posloužit, a tak mě napadlo, že bychom je mohli nabízet za odvoz," popisuje dvaatřicetiletý Dvořák moment, který rozhodl o založení serveru.

Stolní fotbal.
Boty na snowboard.
Obývací stěna.

Od loňského prosince na něm mohou lidé nabízet i poptávat věci, které nestojí ani korunu. Na internetovém tržišti se od té doby objevily například lyže, televize, rádia, nábytek, hračky, oblečení či knihy, ale i pytel síry, modrá skalice či květináče naházené na pozemku neznámého majitele.

Některé z nich jsou ve špatném stavu, řada dalších ale vypadá dobře, funguje a v klasických bazarech by stála minimálně stovky korun. Proč je tedy lidé neprodají? 

Prodávající vyčistí sklepy, kupující ušetří

"Bazary jsou hrozně našlapaný a harcovat se do středu města, platit dopravu a ztrácet čas se mi za těch pár korun nevyplatí. Doma mi to překáží a chci se toho zbavit a zároveň jsem rád, že to ještě někomu udělá radost," vysvětluje Roman O. důvody toho, proč na serveru nabídl starou, ale fungující barevnou televizi a "repráky" k počítači.

Radost na straně "kupujících" je zřejmá. Ušetří peníze za něco, co by si beztak v second handu pořídili. "Potřeboval jsem náhradu za rozbité dveře. O ty jsem přišel poté, co uvěznily kamarádku na záchodě a nešlo je otevřít. Volal jsem hasiče a ti je vypáčili, přičemž je samozřejmě zničili. Hledal jsem od té doby nové a počítal jsem s tím, že za ně v bazarech dám zhruba tisícovku. Pak jsem na internetu našel dveře zadarmo, což bylo super," raduje se Jan Kleník.

Stará lednička.

Podle Dvořáka se na stránkách objevilo za dva měsíce přes 300 věcí a více než 100 našlo svého majitele. "Já sám jsem si vyzvedl tři židle a nabídl jsem například starou ledničku, která několik let stála bez užitku v garáži. Byl jsem překvapen, jaký zájem o ni byl, přestože se do ní dala plíseň, na což jsem ale upozornil. Do tří hodin se ozval první zájemce a po něm ještě téměř deset dalších," říká majitel serveru.

Dvořák přitom trvá na tom, že nabízející nesmějí požadovat za své věci žádné peníze. Jediným platidlem mohou být drobnosti jako olivový olej, lahev vína či čokoláda. "My jsme při nabídce dětské sedačky požádali o dětské pleny, které potřebujeme. Dostali jsme je," popisuje výhody vzájemné výměny podnikatel.

Bazary se konkurence nebojí

Může tento systém zlikvidovat klasické bazary? Ty se zatím nového rivala nebojí. "Pro nás to patrně konkurence nebude. Specializujeme se na historicky cenné zboží, a to se zadarmo nenabízí. Některá rozbitá či hodně levná rádia by to možná nahradit mohlo," říká Pavel Zelenka, který provozuje bazar s elektronikou na Starém Městě.

Podobně se na nový server dívá i majitel bazaru Niky nabízejícího širokou škálu použitého zboží. "Když si někdo myslí, že je schopen věci prodat, tak je zadarmo nenabízí. Já jsem zavalován nabídkami, které odmítám, protože jsou neprodejné. Většina věcí na novém serveru pravděpodobně za moc stát nebude, a tak ho za konkurenci nepovažuji," říká Václav Hruška.  

Bojovka po Praze

Server má nyní zhruba 600 registrovaných uživatelů a zhruba i takovou denní návštěvnost stránek. Ke zvýšení atraktivity využívají Facebook, kde mají čtyři tisíce příznivců, a svolávají přes něj lidi na "dobrodružnější" akce.

Ty spočívají v tom, že zanechají jednou týdně v Praze funkční věc, jako například nosič na kola či sněhové řetězy, a oznámí její místo například souřadnicemi. Kdo dorazí na místo jako první, tomu věc patří. Poslední věc - bezdrátová sluchátka - byla například umístěna na bustě bengálského básníka Rabíndranátha Thákura v Dejvicích.

Bezdrátová sluchátka Sennheiser.

Po takových akcích se návštěvnost zvedne až ke dvěma tisícům denně. A právě na návštěvnosti chce Dvořák postavit svůj pravidelný příjem. 

Do rozjezdu obchodní platformy dal se svým kamarádem 50 tisíc korun. Tyto peníze by chtěl získat zpět do jednoho roku. Plánuje si, že mu je zajistí reklama a bude se snažit získat i dotace od organizací či institucí zabývajícími se ochranou životního prostředí a udržitelným růstem. "Nepočítáme s tím, že by se server stal zdrojem naší obživy, ale musí si alespoň vydělat na svůj chod a rozvoj," říká Dvořák

Odborník: server šanci na přežití má

Podle odborníka na internetovou reklamu Františka Peterky není tento cíl nereálný. "Server určitě nemusí být předem odsouzen k záhubě. Masový nebude nikdy a tisíce reálných uživatelů měsíčně roční příjmy ve výši statisíců či milionů nepřinesou, ale nějaké možnosti tu jsou," domnívá se šéf firmy AdMarket.cz, která se zabývá rozmísťováním reklamy na on-line portálech.

Zájem o reklamu na Nevyhazujto.cz by podle něj mohly mít například obchodní řetězce, které by server mohly upozorňovat na akční nabídky. Dalším zdrojem příjmu by pak mohly být podle Peterky příspěvky od uživatelů, kteří si věci odvezou. Platit by ale měli jen malou částku, maximálně do 200 korun.

"Při takovýchto poplatcích by server mohl přinášet požadované příjmy již při stovce objednávek měsíčně. K tomu je ale nutné ještě zapracovat na návštěvnosti samotného serveru," dodává Peterka.