Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třetí listopadový čtvrtek otevře miliony lahví nového beaujolais

  10:51aktualizováno  10:51
Nové beaujolais je tady, zazní ve čtvrtek jako každý rok ve Francii a mnoha dalších zemích, kde se začnou prodávat mladá vína z oblastí Beaujolais a Beaujolais-villages. K zákazníkům se má dostat na tři čtvrtě milionu hektolitrů svěžího moku.

Letošní první zásilka Beaujolais nouveau přistála v Japonsku 29. října, lahve se otevřou 17. listopadu. | foto: Profimedia.cz

Tradiční víno je každý rok tak očekáváno i díky komunikační kampani, za níž letos producenti vynaložili asi půl milionu eur (13,5 milionu korun).

Nové beaujolais přichází každoročně třetí čtvrtek v listopadu již od roku 1985 a proslavilo se postupně po celém světě. Zbožňují je zejména Japonci, kteří se v posledních letech stali hlavními zahraničními klienty producentů mladého vína z Beaujolais. Do země vycházejícího slunce vždy odchází na sedm milionů lahví. Daleko za Japonskem jsou na druhém místě Spojené státy s počtem 1,8 milionu lahví.

Víno z odrůdy Gamay je asi vůbec nejznámějším mladým vínem na světě s tradicí od začátku 50. let, v České republice se ale nijak zvlášť neprosadilo. Úspěšně mu zde totiž konkurují česká mladá svatomartinská vína, která se otvírají 11. listopadu a jejichž konzumace výrazně stoupla. Ještě v roce 2005, kdy se začala nabízet, činila roční produkce 125 tisíc lahví, od roku 2012 se udržuje nad dvěma miliony.

Letošních asi 750 tisíc hektolitrů nového beaujolais představuje zhruba 100 milionů lahví o obsahu 0,75 litru. Víno pochází z vinic o rozloze 16 tisíc hektarů v lyonském regionu mezi Lyonem a Mâconem. Na letošní zářijové vinobraní se mobilizovalo více než dvacet tisíc sběračů a nosičů.

Mladé beaujolais je tradičně ovocné, svěží víno, které se snadno pije. Vyznačuje se jemnými tříslovinami a středním tělem. Ve Francii i jinde se k jeho degustaci pořádají společenská setkání. Mnozí milovníci vína ho ale označují za podřadný mok, jehož úkolem je upoutat pozornost na oblast, kde se produkuje řada kvalitních vín, které však čelí silné místní a zahraniční konkurenci.

Úspěch mladého beaujolais tkví především v rozsáhlém marketingu. Jen rozhlasová kampaň ve Francii, kde se tohoto vína prodá tradičně nejvíce, letos zahrnuje odvysílání 310 reklamních spotů ve čtyřech celostátních stanicích. Všechny reklamy na Beaujolais nouveau končí zákonným dovětkem „Nadměrné pití alkoholu je nebezpečné pro zdraví, konzumovat s mírou“.

Autor:


Témata: Alkohol, Euro




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.