"Bylo to několik milionů denně. V úvahu však musíme vzít ještě ztráty dlouhodobé, které teprve vyčíslíme," konstatoval výrobní ředitel společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka Vladimír Darebník.
Vedení Becherovky nyní společně s lidmi z ministerstva zemědělství řeší problém ruského trhu, který stále ještě nepovolil dovoz karlovarského likéru. "Situace už trvá bezmála měsíc, přičemž trh nám dělá zhruba deset procent objemu. S tím jsou samozřejmě spojené i ztráty," vysvětlil ředitel. Vedení společnosti nyní bedlivě hlídá průzkumy, které sledují chování spotřebitelů.
Ti uvítali, že se tvrdý alkohol opět vrátil do regálů, nicméně pětadvacet procent z nich stále s nákupem kořalky, byť značkové, váhá.
Náladu lidí z Karlovarské Becherovky trochu spravil alespoň prohibiční likér Lemond 19%, který začaly v limitované edici chrlit výrobní linky pár dní po vyhlášení zákazu prodeje tvrdého alkoholu (více o likéru čtěte zde).
Lemond 19%? Byl to dobrý tah
"Mezi zákazníky vyvolal obrovský zájem. Ozývají se mi a říkají, že to bude skvělá sběratelská rarita. Myslím, že to byl velmi dobrý tah," potěšilo Darebníka.
Lemond, který má o procento méně alkoholu než jeho dvacetiprocentní vzor, vyráběla společnost pouze dva dny. Vyvinula jej ve velmi krátkém čase, a to úpravou poměru ingrediencí, aby zákazník nižší procento alkoholu nepoznal.
Likér už má také vlastní webové stránky, na nichž zákazníci najdou podrobný popis jeho ochranných prvků, včetně takzvaného rodného listu z letošní produkce. Obsahuje osvědčení a výsledky testů, které potvrzují nezávadnost láhve.
"Kvalitu našich výrobků jsme vždy pečlivě kontrolovali. Používáme ten nejkvalitnější líh od velkých a ověřených výrobců," ujistil manažer značky Becherovka Lemond Jozef Tomečko.
S poklesem prodeje se potýká i plzeňský Stock. Mluvčí firmy Jiří Janoušek přiznává, že nejhůře dopadly vodky. Jejich prodej se totiž snížil o třicet procent. "I když se prodeje začínají zase zvedat, prohibice a to, co jí předcházelo, poctivým výrobcům hodně uškodily," uvedl Janoušek.
"Mírně lepší je to u hořkých bylinných likérů, kde propad není tak velký, činil kolem dvaceti procent, tam už lidé značky registrují ve větší míře," řekl Janoušek. Jedinou komoditou, na které likérky po prohibici netratily, je tuzemák, dříve tuzemský rum.