Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na české koleje vyjela Belgičanka. První lokomotivu kupuje IDS Cargo

  12:39aktualizováno  12:39
Třicet let staré belgické lokomotivy Class 12 po kompletní modernizaci začínají jezdit v pravidelném provozu po českých kolejích. První stroj převzal nákladní železniční dopravce IDS Cargo, který vícesystémovou lokomotivu použije především pro přepravu tranzitních vlaků mezi Břeclaví a Děčínem.

„Její technické parametry odpovídají našim potřebám, a to jak z hlediska výkonu, tak například i rychlosti a územního schválení této řady lokomotivy. Máme v plánu ji co nejdříve nasadit na výkony, kde doposud využíváme technologii přepřahu dvou elektrických lokomotiv podle střídavé a stejnosměrné napájecí trakční proudové soustavy,“ řekl ředitel IDS Cargo Michal Gajdoš. Firma je v pětici největších nákladních dopravců v Česku.

Pro CZ Loko jde o první velký vstup do segmentu elektrických lokomotiv. Míří na dopravce, kteří nechtějí platit za úplně nové lokomotivy, ale chtějí vícesystémové hnací vozidlo s vysokou spolehlivostí. „Původní je z lokomotivy podvozek a část karoserie, jinak je vše zcela nové nebo modernizované,“ řekl ředitel CZ Loko Josef Gulyás. Cena má být zhruba na dvou třetinách pořizovací ceny úplně nových strojů, vydržet mají třicet let.

Lokomotivy už prošly schválením v Česku a na Slovensku, postupně chce firma získat povolení pro provoz v dalších sousedních zemích. Z Belgie od státního dopravce si jich CZ Loko přivezlo zatím dvanáct, odstavených v Belgii jich je ale ještě kolem šedesáti.

Další dodávky jsou ve hře

„Postupně připravujeme sériovou výrobu, od přelomu roku bychom měli dělat dvě (lokomotivy) měsíčně,“ podotkl Gulyás. Firma jedná o dodávce s dalšími čtyřmi zájemci, ve hře je také možnost, že by lokomotivy s plným servisem dál jen pronajímala dopravcům. „Je to pro nás jeden z největších projektů, poprvé se výrazně zabýváme elektrickými lokomotivami,“ dodal.

Fotogalerie

Na českých kolejích v posledních letech přibyly stovky vozů a jednotek ze západoevropských železnic. Na ojetinách především z Rakouska postavil svůj byznys RegioJet, přes sto vagonů z Rakouska koupily i České dráhy, které nedávno pořídily z Německa další použitý motorový vůz řady 841. Pro cestující jsou tyto nákupy ale často přínosem, kvalita vozového parku se zlepšuje.

Na druhou stranu se v posledních týdnech objevila i oznámení o nákupech nových strojů: lokomotivy Siemens Vectron kupuje ČD Cargo a Unipetrol doprava, Bombardier Traxx si pořídí RegioJet.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Rychlostní spojení mezi prvním a třetím největším městem v Německu začali...
OBRAZEM: Berlín - Mnichov pod 4 hodiny. Vlaky v Německu výrazně zrychlí

Německou železniční dopravu čeká jedno z největších zrychlení v historii. Od prosincové změny jízdního řádu zkrátí díky dokončení posledního vysokorychlostního...  celý článek

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.