Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rakouská dcera Metrostavu postaví lehké metro v německém Karlsruhe

  15:52aktualizováno  15:52
Rakouská společnost BeMo Tunnelling (BeMo), kterou loni v červenci koupila skupina Metrostav, staví v německém Karlsruhe lehké metro. Na projektu se podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka podílí i další firmy ze skupiny. Hodnotu zakázky společnost nezveřejnila.

Metrostav staví nejdelší silniční tunel na Islandu ve polupráci s místní firmou Sudurverk. Dokončen má být v srpnu 2017. | foto: Metrostav

Podle internetových stránek projektu by mělo vybudování tunelu pro tramvaje vyjít na 486 až 579 milionů eur (13,5 až 16,1 miliardy korun).

Stavba má odvést část kolejové a silniční dopravy ve městě na jihozápadě Německa do podzemí. Společnost BeMo má na starost první stavební část, která spočívá ve vybudování městského kolejového tunelu pro podzemní trasu tramvajové tratě, neboli takzvaného lehkého metra.

Trasa ve tvaru T je dlouhá 4,6 kilometru, z toho necelé čtyři kilometry představuje ražený tunel. Zbytek tvoří tři úseky trati v zářezu, krátký hloubený tunel a sedm hloubených podzemních stanic.

Firmě se daří ve Skandinávii

Metrostav má s budováním tunelů v zahraničí řadu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu za 1,5 miliardy korun, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo.

Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Tento odborník na stavby tunelů už ve Skandinávii působí.

V současnosti tunelářská firma finišuje s přípravnými pracemi a zakládáním staveb. Právě na tom se podíleli zaměstnanci další firmy ze skupiny Metrostav - společnosti Zakládání staveb. Vedení stavební skupiny si od toho slibuje, že díky těmto zkušenostem a referencím se jí otevřou dveře k dalším stavebním zakázkám v sousedním Německu.

Ražbu speciálním strojem s průměrem razící hlavy 9,3 metru společnost BeMo zahájí letos v listopadu. Ve třetím čtvrtletí příštího roku pak firma kvůli nestabilnímu geologickému podloží nasadí novou rakouskou tunelovací metodu, kdy ražba probíhá pod stlačeným vzduchem. Celá stavba této části projektu by měla být dokončena na konci roku 2017.

Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Kromě toho působí přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích.

Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Spory nad vínem z Lechovic jsou u konce. Soud zastavil insolvenci

Brněnský krajský soud zastavil po tři čtvrtě roce insolvenční řízení s Vinnými sklepy Lechovice. Jedním z největších vinařství na Znojemsku zmítaly v posledním...  celý článek

Unipetrol Litvínov
Unipetrol v pololetí zdvojnásobil čistý zisk, možná zvýší dividendu

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil čistý zisk na 6,399 miliardy korun z loňských 3,081 miliardy. Výsledky pozitivně ovlivnilo pojistné...  celý článek

Fabric přechází pod Google
Matce Google Alphabet klesl kvůli pokutě EU zisk na 3,5 miliard dolarů

Americké internetové společnosti Alphabet, která vlastní vyhledávač Google, klesl ve druhém čtvrtletí zisk o 28 procent na 3,5 miliardy USD (78,2 miliardy Kč)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.