Na stavbu dálnic půjde i méně peněz z mýta. Jeho výběr v únoru klesl meziročně o pětinu.

Na stavbu dálnic půjde i méně peněz z mýta. Jeho výběr v únoru klesl meziročně o pětinu. | foto: ŘSD

Bendl hledá osm miliard na nové dálnice, jejich stavba se asi zpozdí

  • 107
Čekáte, že v místech, kudy často jezdíte, konečně letos začnou stavět novou silnici či dálnici? Ještě se netěšte, nemusí to vůbec být. Ministr dopravy Petr Bendl totiž řeší závažný problém: kde sehnat osm miliard korun na stavby nových silnic. Tolik peněz chybí na naplánované trasy.

Poslanci sice loni v září schválili na dopravní stavby 45 miliard korun, ale vláda z nich při sestavování státního rozpočtu koncem roku ukousla 8,3 miliardy.

Navíc kvůli slabým výběrům mýta od počátku letošního roku může být propad ještě vyšší. "Pokud se peníze nepodaří sehnat, tak hrozí zastavení klíčových staveb. Zatím nejsem schopen říct, kde by se peníze měly vzít, hledáme řešení spolu s ministrem financí," řekl MF DNES Bendl.

Podle mluvčího Státního fondu dopravní infrastruktury Karla Hanzelky je pravděpodobné, že pokud se peníze nenajdou, některé stavby bude nutné vyřadit z plánu nebo je zcela zastavit.

Jaké to konkrétně budou, není ještě jasné. Podle Bendlova mluvčího Martina Kupky zatím nevzniká seznam staveb, kterých by se nedostatek peněz dotkl. "Ministr dělá vše pro to, aby peníze byly, proto tento seznam ještě nezadal," vysvětlil Kupka.

Podle Hanzelky by potíže s penězi neměly znamenat zastavení dvou klíčových staveb: okruhu kolem Prahy a dálnice D47 na severu Moravy. Může však dojít k prodloužení jejich stavby. Ohroženy také nemají být akce financované Evropskou unií.

"Prioritou je dokončit rozestavěné. Vypadnout by mohly spíše menší stavby, které ještě nezačaly," dodal Hanzelka.

Pokladnu fondu navíc neplní proti očekávání tak dobře mýto nebo silniční daň. Krize se projevila nejprve na silnicích, kamionový provoz zeslábl a současně tak klesl i výběr z mýtného. Za únor dopravci zaplatili zhruba o pětinu méně než před rokem. Ještě větší pokles zaznamenalo v únoru ministerstvo u silniční daně, jejíž výběr klesl o čtvrtinu.

Stát měl zaplatit dopravní stavby zhruba z poloviny, druhá část je zajištěná z evropských fondů. Podle Hanzelky je ve hře ještě řešení, že by se jejich čerpání letos urychlilo. To by však znamenalo, že nezbude na projekty, které mají vzniknout v dalších letech. Stát už loni posunul kvůli nedostatku peněz začátek některých plánovaných staveb na pozdější dobu.

Dopravní stavitelé přitom zažívají jedny z nejbohatších let. Letos rozpočet fondu sice mírně zchudl, ale i tak jde do silnic a železnic přes osmdesát miliard korun. Poslední tři roky se v Česku postavilo 136 kilometrů dálnic, letos jich má být třiapadesát.

,