Bendl nechce podnikatelům přidávat další překážku a od omezení jízd kamionů chce upustit.

Bendl nechce podnikatelům přidávat další překážku a od omezení jízd kamionů chce upustit. | foto: Martin Mráz

Bendl: Zákaz kamionů ne, raději je nechám zvážit

  • 27
Návrh na páteční omezení jízd kamionů, který spolu upekli ministři Bursík s bývalým ministrem dopravy Řebíčkem, nezískal u jeho nástupce v úřadu Petra Bendla jakékoli sympatie. Raději by odstupňoval mýtné a do kritických úseků postavil váhy.

Více než dva roky připravovaná novela, která nyní leží ve Sněmovně, počítá s tím, že by kamionům vystavila stopku každý pátek mezi 15. a 18. hodinou. Dosud platí pro náklaďáky páteční zákaz jízd (od 17 do 21 hodin) pouze v červenci a v srpnu.

Bendl však se změnou nesouhlasí a chce přesvědčit zelené, aby od jednoho ze svých nejčitelnějších programových bodů ustoupili.

"Nechci v současné situaci přidávat podnikání v Česku další překážku, jíž by omezení jízd kamionů jistě bylo," řekl v rozhovoru pro MF DNES Bendl. Poukázal i na to, že oproti loňskému roku se už v lednu vybralo na mýtném o desetinu méně peněz, což svědčí o úbytku projíždějících kamionů.

Namísto striktního zákazu by chtěl více odstupňovat sazby, které kamiony platí za ujetou vzdálenost. Zjednodušeně řečeno – ve špičkách by je použití silnice stálo více než mimo ně.

Ministr však musí pro svůj návrh přesvědčit také svého vládního kolegu – zeleného ministra životního prostředí Martina Bursíka. Po čtvrtečním setkání s ním však Bendl přiznává: "Zatím nemám pocit, že by zelení chtěli ze svého požadavku ustoupit."

Bursíkův postoj potvrzuje i mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. "Vládní návrh, který daly dohromady oba úřady společně, je nyní ve Sněmovně a na jeho současné podobě trváme," vzkázal mluvčí.

Zákon by se měl dostat na pořad nyní probíhající schůze, zatím však není jasné kdy. Stejně jako zdaleka není jasné, kolik vládních poslanců by jej podpořilo.

Místo mýtného budou váhy

Nového ministra čeká po jeho předchůdci na úřadě slušná porce rozdělané práce. Jedním z úkolů je i zpoplatnění méně důležitých tahů pro nákladní auta. Dříve diskutované termíny – třeba rok 2010 – jsou podle Bendla nereálné. "Uskutečnitelný je rok 2013," předpokládá ministr.

Takovou zprávu však neslyší rádi starostové, přes jejichž města kamiony projíždějí, aby se vyhnuly placeným úsekům. Ti mají nyní jedinou možnost, jak provoz regulovat – postavit na cestu dopravní značku, která zakazuje vozidlům nad určitou hmotnost vjezd.

"Sama zákazová značka nic nevyřeší. S jejím dodržováním si moc šoférů hlavu neláme," uvědomuje si Bendl.

Už během příštího roku by proto chtěl na problematické úseky silnic nasadit tzv. dynamické váhy, které by uměly hmotnost vozidel vyhodnotit, aniž by musel řidič zastavit, a nebudily pozornost kvůli obsluhujícím policistům.

"Jedny stojí kolem deseti milionů korun, dovedu si jich představit až stovku," plánuje Bendl. Starostům se takový návrh zamlouvá, neboť vážení dosud probíhá jen nárazově.