Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bendl zruší soutěž správy železnic za 36 miliard korun

  15:25aktualizováno  16:37
Ministr dopravy Petr Bendl zruší soutěž, kterou na údržbu kolejí v lednu vypsala Správa železniční dopravní cesty. Hodnota zakázky na osm let měla být 36 miliard korun. Bendl své rozhodnutí oznámil na mimořádné tiskové konferenci.

Ilustrační foto | foto: Radek Cihla

Je zde nejistota, zda vítěz může obsáhnout celý objem prací na území celé České republiky," uvedl Bendl. Navíc podle něj není možné v krátké době nijak změnit parametry výběrového řízení, například aby tendr mohlo vyhrát více firem. Bendl dal dnes pokyn řediteli SŽDC Janu Komárkovi, aby tendr zrušil. Stát by se tak mělo nejpozději zítra.

Výběrové řízení vypsala SŽDC 8. ledna, uzavřeno mělo být do konce června. Podle plánů SŽDC měla starost o koleje a 4 000 zaměstnanců převzít soukromá firma.

Pochybnosti o tendru, který začal za předchozího ministra Aleše Řebíčka, vyslovil Bendl počátkem března. - čtěte Ministr dopravy chce zrušit drážní výběrové řízení za 36 miliard

Nápad se nelíbil ani železničním odborářům, kteří jej označili za jeden z důvodů možné stávky na železnici. - čtěte Železničáři chystají stávku, nemají prý peníze a vadí jim propouštění

Bendlův krok zřejmě neukonejší odboráře

Zrušení tendru ale zřejmě není pro odboráře důvodem, aby přestali hrozit stávkou. "Důvodů bylo víc. Tři ze čtyř oblastí jsou vyřešené, ještě čekáme na zákon o veřejné dopravě, který byl pro nás stěžejní. V podstatě dává záruky přežití železnice v Čechách," řekl iDNES.cz místopředseda železničních odborů Petr Bazger.

O zákoně by měli poslanci jednat do konce dubna. Podle odborářů obsahuje některé nesmysly, například daň z nafty a poplatek z dálnice, který železnice běžně platí. Také jim vadí, že zákon nedefinuje nejkratší dobu smlouvy pro provozování dopravy na železnici. V Evropě přitom platí minimální lhůta 15 let.

"Pokud někdo neuzavře smlouvu na dobu delší než pět let, tak nemá smysl do soutěže vůbec jít, protože nemá garantovanou návratnost investice," dodal Bazger.

Správa železniční cesty

SŽDC se v Česku stará o 9 500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa loni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10 tisíc zaměstnanců. SŽDC už nyní zadává část prací soukromým firmám, v soutěži chtěla získat jediného dlouhodobého partnera.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.