I přes poměrně solidní rok 2011 si lidé v práci připadají stále více přetížení. Na trhu se loni sice výrazně nepropouštělo, firmy však přesto tlačily na maximální efektivitu. Také proto lidé v oblasti firemních benefitů loni pokukovali především po odměnách, které souvisejí s odpočinkem a volným časem. Tedy po benefitech v podobě pětitýdenní či šestitýdenní dovolené, ale také třeba po možnosti práce z domova. Vyplývá to z tradičního průzkumu personální společnosti Robert Half International.
"Je však paradoxní, že právě v této době je pro řadu zaměstnanců šest, ale i pět týdnů dovolené prakticky nereálných. Mají tolik práce, že si ji technicky prostě nestihnou vybrat," komentoval výsledky Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half International. Průzkum probíhal v listopadu a v prosinci, zúčastnilo se ho přes 1 500 respondentů z řad firem a uchazečů o zaměstnání.
Nejhodnotnějším benefitem je volno
Autoři připouštějí, že výsledky průzkumu mohl ovlivnit fakt, že společnost Robert Half působí především v Praze a jejím blízkém okolí a zaměřuje se zejména na "bílé límečky" a nejrůznější odborníky z oblasti financí, informačních technologií či obchodu. Právě takoví pracovníci jsou podle Křížka v práci těžko zastupitelní a naplánování dovolené je pro ně často neřešitelným problémem. Přesto pět, potažmo šest týdnů dovolené bylo nejhodnotnějším benefitem v očích pracovníků, a to ve většině sledovaných oblastí - třeba v administrativě, financích i informačních technologiích.
Naopak v hledáčku lidí se zcela propadly benefity, které souvisejí s pracovním vzděláváním - jazykové kurzy a jiná profesní školení se loni u lidí často nedostaly ani do hitparády pěti nejpřitažlivějších zaměstnaneckých výhod. "Je vidět, že lidé jsou v mnoha firmách dost přetěžovaní, mají práce plné zuby, a proto jim moc energie na vzdělávání nezbývá," vysvětluje tento trend Křížek. Na tento fakt zřejmě pružně zareagovaly i samotné firmy. Jazykové kurzy byly totiž nejčastěji rušeným benefitem loňského roku. Společnosti také rušily třinácté platy, od nichž ve velkém ustupují již řadu let.
Nejčastější výhodou pro zaměstnance jsou stravenky
Na odstřel pak u některých firem byly i stravenky, flexipassy či firemní akce. Na druhé straně firmy podle studie loni nejčastěji nabízely lidem stravenky a pět týdnů dovolené. Mezi často nadělovanými zaměstnaneckými výhodami se často objevil mobilní telefon, notebook či občerstvení na pracovišti, tedy položky, které sami zaměstnanci za benefity už ani nepovažují. Karel Palata, ředitel personálně poradenské společnosti Aon Hewitt, si také všímá, že obecně je ve velké oblibě výhoda v podobě penzijního připojištění. Podle něj ho nabízí asi 80 procent tuzemských firem.
Pro určitou skupinu hlavně vyšších manažerů se pak stále častějším benefitem podle Palaty stává také kapitálové životní pojištění. Klasikou podle něj zůstávají stravenky, služební automobily či mobilní telefony. "Velký potenciál vnímám u benefitů v oblasti zdravotní péče, tedy například možnost využít nasmlouvaného soukromého zařízení pro účely nejrůznějších vyšetření a nadstandardních úkonů. To bude mít s transformací zdravotnictví pro zaměstnance stále větší váhu," očekává Palata.