Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Benetton prohrál soud o motiv HIV

  12:37aktualizováno  12:37
Italské oděvní impérium Benetton znovu narazilo se šokující reklamou fotografa Oliviera Toscaniho z počátku devadesátých let. Německý Spolkový soud změnil loňské rozhodnutí Spolkového ústavního soudu a zakázal reklamní fotografie s motivem lidí nakažených HIV.

Rok starý verdikt připouštěl, že "šoková reklama je v zásadě přípustná", ale nesmí ponižovat nebo zneužívat lidskou důstojnost.

Právě na tom stojí čtvrteční verdikt soudu v Karlsruhe, podle kterého Benetton zneužil sociální tísně dětí rozvojového světa či nemoci lidí nakažených virem HIV a nemocí AIDS ke zvýšení prodeje zboží a tedy tvorbě zisku. Takovou reklamní kampaň považuje soud za nemorální.

V inkriminované fotografické reklamní kampani se například objevil nahý lidský zadek s razítkem "HIV pozitivní" nebo děti a dospělí z rozvojových zemí v situacích tísně.

Za deset let od chvíle, kdy časopis Stern poprvé fotografie zveřejnil, se odehrálo kolem kampaní Benettonu několik soudních sporů.

Zatímco právní zástupci zastánců snímků argumentovali, že motiv HIV bojuje proti vydělování nemocných na AIDS ze společnosti, došel soud k opačnému závěru. Snímek je prý ponižuje, protože motiv na lidské kůži připomíná razítka, jakými se označuje maso na jatkách.

Soud tvrdí, že i kdyby byl motiv fotografie přijímán v kladném významu (jako výzva k solidaritě s nemocnými AIDS), je jeho použití v reklamě za účelem zvýšení zisku nemorální. Postup je cynický, protože oděvní firma nevydělává na pomoc nemocným, míní soudci.

Zatím není jasné, jestli se vydavatel Sternu, nakladatelství Grüner+Jahr proti poslednímu rozhodnutí opět odvolá k ústavnímu soudu.

Firma Benetton nicméně ve svých provokačních reklamách pokračuje, i když v posledních letech už je nefotí šokující Toscani. Ten mimo zmíněný případ vstoupil do obecného povědomí například fotografií černého hřebce pářícího se s bílou klisnou.

Nejnovější kampaň italské firmy se zaměřuje na dopady tažení proti terorismu a zobrazuje Afghánce spravujícího uprchlický tábor svých rodáků v Pákistánu.

Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století.

Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století.

Jedna z šokujících reklam Benettonu z počátku 90. let dvacátého století.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.