Boj s emisemi klasický benzin nezničí, říká šéf podniku Čepro Duspěva - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boj s emisemi klasický benzin nezničí, říká šéf podniku Čepro Duspěva

  16:18
Obava majitelů starších aut, že kvůli povinnosti snižovat emise skleníkových plynů zmizí z trhu během dvou let klasický benzin (E5) a k dostání bude jen ten s vysokým podílem biosložky (E10), je lichá, říká Jan Duspěva, ředitel státního podniku Čepro distribuujícího pohonné hmoty.

Šéf podniku Čepro Jan Duspěva (28. října 2015). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Kdy na stojanech v Česku uvidíme označení E10, tedy benzin s dvojnásobným obsahem přimíchané biosložky než dosud? Mluvilo se dokonce o tom, že nahradí klasický benzin, aby distributoři paliv (Čepro, Benzina, Shell...) byli schopni snížit emise skleníkových plynů, jak jim nařizuje Evropská unie.
Norma umožňuje benzin E10 na českém trhu prodávat, povinně ale na pumpách nebude. EuroOil ho nenabízí a s výhledem na příští dva roky se ho nechystáme zavést. Kvůli většímu obsahu biolihu jde o dražší variantu, než je běžné palivo. V případě potřeby snížit emise je pro nás mnohem jednodušší začít prodávat čistou bionaftu než zavádět E10. Do budoucna se budeme rozhodovat podle toho, co pro nás bude ekonomicky výhodnější. Například v Německu je to relativně rozšířené palivo.

Pokud by se distributoři v budoucnu rozhodli E10 nabízet, jak rychle se dá na pumpy zavést?
Hlavní problém je, aby kvalita benzinu umožňovala přimíchávání deseti procent biolihu, což vyžaduje delší období. Pak jsou zde technické problémy se změnou produktu a přeznačením na stanicích. Záleží také, v jakém období by rafinerie takový benzin nasadila – jestli v zimním období, kdy se vyžaduje zimní kvalita, nebo v letním období.

Tržby a zisk

Firma Čepro loni utržila za přepravu, skladování a prodej ropných produktů a z provozování své sítě 194 čerpacích stanic EuroOil 46,6 miliardy korun a vydělala 1,09 miliardy.

Kromě přimíchávání můžete emise snižovat také tím, že budete prodávat vysokoobjemová biopaliva. Jenže jejich odbyt je aktuálně mrtvý, čerpací řetězce dokonce zrušily stojany na bionaftu či ethanol 85. Důvodem je dočasně zvýšená daň na biopaliva a nízká cena klasických paliv. Kdy se na pumpy zase vrátí?
Kdyby se distributorům nedařilo emise snížit jinými cestami, je prodej vysokoobjemových biopaliv poslední řešení. Museli by ale jejich cenu dotovat. Jsme na takovou variantu připraveni.

Snižovat emise také můžete přimícháváním pokročilých biopaliv druhé generace do klasické nafty a benzinu. U nich si dokonce můžete započíst vyšší emisní úsporu, protože jsou vyrobena z organického odpadu. Používáte je?
Testujeme různé druhy alternativních paliv na našich technologiích a testujeme přimíchávání do našich pohonných hmot. To děláme i s biopalivy první generace (z řepky, kukuřice, obilí apod. – pozn. red.), u nichž také dochází k dramatickému nárůstu úspory emisí CO2. Od různých výrobců mají různá složení, obsahují různá aditiva, je třeba prověřit, že při přimíchání nedojde k ohrožení kvality motorových paliv pro spotřebitele.

V jakém množství biopaliva druhé generace nakupujete?
Nabídek je zatím velmi málo. V poměru k biopalivům první generace jich nakupujeme jednotky procent, nejčastěji je vozíme z Německa. Je problém získat je v dostatečném množství za konkurenceschopnou cenu v porovnání s ostatními způsoby snížení emisí. Většina evropských států se snižováním emisí čeká, až se přiblíží rok 2020, kdy všichni musí dosáhnout úspory minus šest procent. Tato strategie je důvodem malého odbytu, proto mnoho výrobců na Západě nebo v USA zatím nemá snahu do výroby investovat.

O kolik je dražší biopalivo druhé generace z odpadu než klasické biopalivo z řepky?
Jde o vysoké desítky procent. Při každém nákupu porovnáváme jednotkovou cenu s úsporou CO2 a podle toho se rozhodujeme o nákupu.

Vyrábí se v Česku biopalivo druhé generace?
Momentálně se tu nevyrábí takové, které by splňovalo českou normu. Problém je, že tuhnou už při vyšších teplotách a mají například jiný obsah síry, než připouští norma.

Vidíte možnost, že se biopaliva druhé generace začnou vyrábět i v Česku? Kdo je tomu nejblíž?
Všichni potenciální výrobci, kteří u nás jsou – skupina Agrofert, Oleo Chemical v Liberci (dnes Temperatior, pozn. red.), jednotka v Ústí nad Labem (dnes Safichem Group). Pokud vím, probíhají technologické činnosti směřující k zahájení výroby. Hlavními důvody, proč se tu ještě tento typ biopaliv nevyrábí, jsou stav technologií, nedostatek vhodných surovin, odpadů a vysoká cena výsledného produktu.

Od letošního roku si mohou distributoři paliv započítávat emisní úsporu nejen z biopaliv, ale také z paliv, jako jsou LPG, CNG, z elektromobility anebo výhledově z vodíku. Jak to funguje?
Distributoři mohou započítat úsporu od firem, které tato paliva prodávají. Pro ně úspora žádnou hodnotu nemá. Buď jim za to zaplatíme, nebo se dohodneme na společné byznys aktivitě, například že si postaví plnicí stanici u nás. Výhledově chce Čepro mít zemní plyn (CNG) na 50 čerpacích stanicích EuroOil, což je zhruba čtvrtina z celé sítě. Zkapalněný plyn (LPG) máme aktuálně asi na 30 stanicích.

Promítnou se náklady, které mají distributoři se snižováním emisí, do konečné ceny pohonných hmot na pumpách?
V roce 2017 to zákazník nijak zásadně nepocítí. Je tam spousta jiných vlivů, ať už je to konkurenční boj, cena fosilní složky nebo daně.

A v dalších letech?
Bude záležet na tom, co se stane s cenou alternativních paliv při jejich masivním rozšíření, které očekáváme.

Od června 2018 si řidiči budou zvykat na nové značení paliv na pumpách. O co jde?
Už dnes ze zákona musíte na čerpacích stanicích dostat informace o obsahu biosložky v prodávaném palivu. Pouze se přidá grafický znak na čerpací pistoli a na hrdlo nádrže vozidla, do nichž se vypíše hodnota obsahu biosložky. Například E5, E10 v kolečku, B7, B100 ve čtverečku, CNG (stlačený zemní plyn, pozn. red.) a LNG v kosočtverci. Jde o zavedení jednotného označení v EU tak, aby se zákazník lépe orientoval.

Česko má nejhustší síť čerpacích stanic na světě. Koncem roku 2016 se tu nacházelo 3 906 veřejných pump. Jak to tu podle vás bude vypadat za 10 až 15 let?
Určitě se rozšíří nabídka alternativních energií. To bude formovat podobu čerpacích stanic. Pokud se půjde cestou e-mobility, budou se čerpací stanice zvětšovat, aby tam bylo více míst na připojení k nabíječkám elektrického proudu. Čepro počítá s rozšiřováním počtu čerpacích stanic v řádu kusů ročně. Letos to bude asi o tři.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Americká cla jsou na spadnutí. Evropě pomohou k nezávislosti, míní šéfka ECB

Evropa by měla v reakci na celní politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa převzít větší kontrolu nad svým osudem a stát se nezávislejší. V rozhovoru s rozhlasovou stanicí France Inter to řekla...

31. března 2025  15:34

Akcie Volva se za rok propadly o polovinu. Značku má spasit staronový šéf

Poslední týdny a měsíce jsou pro většinu evropských automobilek velmi složité. Nelehké období momentálně prožívá i původně švédská značka Volvo, která patří pod křídla čínské společnosti Geely....

31. března 2025  15:08

Česká národní banka hlásí rekordní zisk. Pomohlo jí oslabení koruny

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní zisk ve výši 151,4 miliardy korun. Ve srovnání s loňskem je tak o 96,3 miliardy korun vyšší. Vyplývá to ze zprávy o hospodaření centrální banky,...

31. března 2025  12:53

„Výhru jsem nečekala, pojedu do lázní.“ Známe první výherkyni týdenní Megahry

Nová Megahra na portálu iDNES.cz a Lidovky.cz má svou první týdenní výherkyni. Díky sbírání bodů ve článcích si prémii 10 tisíc korun odnáší čtenářka Iveta Balouchová. Co s penězi udělá, má jasno....

31. března 2025  10:26

Výdejní boxy: Zašlete nám fotografie a příběhy těch nejhůře umístěných

V České republice vyrostly tisíce výdejních boxů. Usnadňují život obchodníkům i zákazníkům. Ne vždy se ale podaří je umístit ideálně. Na jednom místě jich tak někde najdeme i několik najednou, občas...

31. března 2025  9:43

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

31. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rozvoj solárů nad českými sady a vinicemi brzdí čekání na dotace a pokyny

Solární panely nad sady a vinicemi zatím příliš nerostou. Před rokem odhadoval distributor solárních panelů Raylyst, že pokud se stihne schválit legislativa, mohly jenom loni vzniknout instalace...

31. března 2025

Levnější pojištění díky lepším reakcím. Na příchod autonomních aut se chystá i Česko

Premium

Přesnější reakce a méně nehod. Očekávání pojišťoven, které se připravují na zahájení provozu prvních autonomních aut, jsou spíše pozitivní. Dá se tak očekávat, že proti vozům, za které po celou dobu...

31. března 2025

Trumpova automobilová cla v Evropě odnese Porsche, nevyhne se propouštění

Ve středu oznámená cla na import motorových vozidel do USA trápí mnohé evropské automobilky. Problém to je především pro německou značku Porsche, která je na americkém trhu do značné míry závislá....

30. března 2025

Zneužíváte maorskou kulturu, obvinil Nový Zéland značku sportovní obuvi

Stále oblíbenější značku Hoka vyrábějící sportovní oblečení a obuv obvinili novozélandští odborníci na duševní vlastnictví z toho, že svým názvem zneužívá maorskou kulturu, ze které název pochází....

30. března 2025

Airbus chystá letadlo na vodíkový pohon, na trh by mohlo přijít po roce 2035

Během Airbus Summit 2025 společnost Airbus představila své plány na budoucnost komerční letecké dopravy. Hlavním cílem je uvedení nové generace jednouličkového letadla do provozu po roce 2035 let a...

30. března 2025  16:13

Těžaři kryptoměn mění mapu Afriky. Levná elektřina za to stojí, říkají

Těžba kryptoměn dává v roce 2025 smysl zejména v případě levné a dostupné energie. Těžaři se i proto stále častěji zaměřují na místa, o kterých se ještě před pár lety skoro ani nevědělo. Mezi ně se...

30. března 2025