Například při nejčastější cestě českých turistů, k Jadranu, je třeba bez zastávky u čerpací stanice projet sousedním Rakouskem, kde jsou ceny o pětinu vyšší.
Natankovat se vyplatí až ve Slovinsku, pohonné látky tam jsou mírně levnější než v Česku.
Pak už stačí doufat, že po doplnění nádrže z kanystru se cestou zpátky v Chorvatsku nerozsvítí kontrolka upozorňující na nedostatek benzinu. Cesta do Splitu a zpět do Prahy se tak dá zvládnout za pět tisíc.
Víc než dvacet litrů benzinu či nafty v kanystru však do zahraničí podle Bohumily Koterové z generálního ředitelství cel není možné vozit. Takže ten, kdo jede třeba do Paříže, se musí pro dražší benzin stejně zastavit.
To dobře vědí hlavně profesionální řidiči. "Velké úspory jsou znát hlavně po vstupu Česka do Evropské unie, protože teď můžeme převážet přes hranice plnou nádrž, zatímco dříve bylo povolených jen dvě stě litrů. A to je opravdu na výdajích za pohonné látky znát," vypočítává slovenský řidič Ján Muránský, který pravidelně jezdí se zbožím po celé Evropě.
Zdaleka ne pro všechny čerpací stanice v tuzemsku platí, že jsou výrazně levnější než ty v nejbližším zahraničí. Levnější je sever Čech a střední Morava, draho je naopak v jižních Čechách u hranic. A platí ještě jedno pravidlo: draho je téměř u všech pump na dálničních tazích.
TABULKY NEJLEVNĚJŠÍCH PUMP VE VŠECH REGIONECH |
CENY BENZINU SLEDUJTE NA LEVNYBENZIN.CZ |
Nejlevnější benzin nabízejí soukromníci a malé sítě čerpacích stanic. Nízkými cenami bojují i někteří velcí hráči, mezi levnějšími čerpacími stanicemi na některých hlavních tazích jsou například pumpy sítě JET, Agip nebo Paramo.
Z velkých sítí patří k nejdražším ta největší - Benzina. "Řídíme se heslem vysoká kvalita za vyšší cenu, máme pohonné látky té nejvyšší kvality," říká Václav Loula ze společnosti Benzina. Podle zástupců výrobce pohonných látek - České rafinérské podobnou kvalitu nabízejí téměř všichni hráči na trhu.
"Jen u minima čerpacích stanic soukromých majitelů, kam dodáváme, jsme někdy zaznamenali, že by prodávaný benzin byl méně kvalitní než ten, který od nás vzali," uvedl zdroj z rafinerie.
Benzin už letos v létě výrazně nepodraží Motoristé si mohou oddychnout. I když to ještě začátkem června vypadalo, že hlavní letošní sezona bude ve znamení hodně drahého benzinu, ceny se nakonec na rekordní úrovně z doby před dvěma lety nevyšplhaly. Hlavní důvodem je, že zlevnil americký dolar, jehož pokles vyrovnal rostoucí ceny pohonných hmot na světových burzách. Benzin natural na několika čerpacích stanicích v zemi stojí těsně pod třicet korun za litr, což je hranice, při níž motoristé začínají zvažovat každou cestu autem. Celorepublikový průměr je však o poznání nižší a pohybuje se těsně nad sedmadvaceti korunami. Litr nafty je pak zhruba za pětadvacet korun. A to znamená, že letošní motoristická sezona je, co se cen týče, mírný nadprůměr. A ceny by se nijak výrazně neměly měnit ani na přelomu července a srpna. "Situace zatím vypadá stabilizovaně, nelze čekat nějaké výraznější změny cen," říká Václav Loula z Benziny. Podle zástupců dalších sítí by však mohla koncem léta mírně zdražovat nafta. "Trh se začne předzásobovat topnými oleji, což bude znamenat omezení výroby motorové nafty a mírný růst jejích cen," řekl zástupce jedné z mezinárodních sítí čerpacích stanic. |
KOLIK STOJÍ BENZIN (litr v přepočtu na Kč) | ||
Země | Nafta | Natural 95 |
Německo | 34,70 | 36,30 |
Rakousko | 30,30 | 31,90 |
Chorvatsko | 31,60 | 30,70 |
Slovensko | 28,10 | 30,30 |
Polsko | 26,10 | 28,00 |
Česko | 24,50 | 27,20 |
Slovinsko | 24,00 | 26,50 |
Pramen: ABA, OMV |