Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Benzin je za 22 korun, ceny ojetých aut se propadly

  1:00aktualizováno  1:00
Příští rok může někomu připadat jako motoristické nebe. Ceny nových i ojetých aut rychle padají a k tomu se přidává rekordně levný benzin. Litr už na některých pumpách atakuje dvacetikorunovou hranici a přepočteno na průměrnou mzdu si ho Češi mohou nakoupit nejvíce v historii: měsíčně téměř tisíc litrů.
Ojeté Škody Octavie zlevnily za rok o šedesát tisíc. Ilustrační foto.

Ojeté Škody Octavie zlevnily za rok o šedesát tisíc. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Loni to bylo o čtvrtinu méně a například v roce 1989 stačil průměrný plat jen na 423 litrů.

Jak dlouho bude situace trvat, si teď nikdo netroufá předpovídat. Před rokem byla totiž ropa více než dvojnásobně drahá a všichni očekávali spíše její růst. Nakonec propadla pod čtyřicet dolarů za barel a nějakou dobu tam pravděpodobně setrvá.

Důvodem je apetit investorů, kteří kvůli ekonomické krizi očekávají její menší spotřebu a ceny už proto nešroubují nahoru.

Krize se přitom tvrdě zaryla také do cen aut. Nové vozy loni zlevnila na českém trhu i Škodovka a modelů, které se dají pořídit pod hranici dvou set a tří set tisíc, stále přibývá.

Největší pád zatím zažil trh s ojetinami. Například Škoda Octavia zlevnila za rok o šedesát tisíc, Toyota Avensis o sedmdesát.

Pokles cen ojetin tak nabral mnohem zběsilejší tempo než v minulých letech: ještě v letech 2006 a 2007 ceny aut meziročně klesaly jen zhruba o 20 tisíc korun. Vyplývá to z údajů, které MF DNES poskytla největší tuzemská autocentra AAA Auto a Auto ESA. Podle ekonomů však kvůli krizi budou ceny dále klesat.

Felicia: minus šedesát tisíc

Dramatický propad zažily donedávna nejoblíbenější ojetiny, Škody Felicia. Před dvěma roky se slušně zachovalá felicia z roku 1998 prodávala za 90 tisíc korun, letos na mladší o dva roky stačí i 30 tisíc korun.

"Zájem o felicie dramaticky klesá, protože na trhu je spousta technicky kvalitnějších aut za podobné peníze. Většina zájemců o škodovky proto raději pár desítek tisíc korun připlatí za novější a výrazně modernější fabii. Řada autobazarů tak už felicie vůbec nevykupuje," říká manažer českobudějovického autobazaru Autovinoř Lukáš Héra.

Ale i ceny fabií se už propadly k 70 tisícům korun za nebourané auto, ale s větší porcí kilometrů na tachometru. I přes výrazný pokles cen nerostou prodeje autobazarů tak rychle, jak by si jejich majitelé přáli.

"Meziročně máme nárůst prodejů o deset procent," tvrdí obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Toto pražské autocentrum však prodává mnohonásobně méně vozů než lídr trhu AAA Auto, jenž má dvacítku poboček po celé republice. A jeho čísla jsou trochu jiná.

"Od listopadu 2007 jsme zaznamenali v Česku silný pokles trhu, letos je to o dvacet procent méně prodaných vozů," uvádí ředitel výkupu AAA Auto Petr Vaněček. A budoucnost nevidí úplně optimisticky.

"Vše nasvědčuje tomu, že v roce 2009 budou horší vyhlídky na zotavení trhu," říká opatrně Vaněček.

S ním souhlasí i Tomáš Svoboda z Auto ESA. "Lidé čekali, že se ceny pohnou ještě více dolů, stejně jako u nových vozidel, ale takový prostor už u ojetin není. Myslím, že ceny už se propadat nebudou a prodeje budou spíše stagnovat na současné úrovni," říká Svoboda.

To je víc zbožné přání než reálný předpoklad. Analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus míní, že postupující ekonomická krize se odrazí ve výrazném snížení zájmu o nová i ojetá auta: "Zatím jen stoupá nervozita, ale příští rok se krize teprve projeví." 

Čím? Podle Procházky půjdou ceny ojetin ještě výrazně níže. "Prodejci vždycky říkají, že ceny jsou už na dně, ale když jim obchody nepůjdou, budou muset jít dolů. Proti nim totiž hraje čas – auta stárnou a i tím jejich cena klesá. Hodně těžké to budou mít lidé, kteří budou chtít vůz prodat. Bazary budou vykupovat za mnohem nižší ceny," říká Procházka.

Slev jsou teď autobazary stejně plné jako nabízených aut.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.