Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ropa zlevnila na polovinu, benzin o dvě koruny. Je to dost, tvrdí pumpy

  • 318
Ceny benzinu se na tuzemských čerpacích stanicích klesají jen velmi pomalu. I když cena ropy za rok propadla o téměř polovinu, řada pumpařů si místo zlevnění přilepšila na maržích. Podle zástupců benzinek jsou však ceny přiměřené, rozdíly v marži hází naopak na rafinerie.

Letos koncem ledna stál litr benzinu na tuzemských čerpacích stanicích podle společnosti CCS 27,32 Kč, před rokem to bylo 29,36 Kč. Cena ropy Brent přitom klesla za stejnou dobu z 57,91 dolarů na 32,56 dolarů, tedy o 44 procent. Prodejní cena benzinu na tuzemských pumpách (bez daní) však klesla jen o 12,4 procenta, tedy 1,42 Kč. Zlevnění je tak výrazně menší než v případě cen ropy.

Zdá se proto, že čerpací stanice nebo rafinerie využily situace a spíše než aby promítly nízké ceny ropy do cen pro zákazníky, raději si přilepšily.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

S tím souhlasí analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. „Marže jsou vyšší na straně rafinerií, ale i čerpacích stanic. Unipetrol v současnosti dosahuje rekordních marží, pokud by ceny byly na dlouhodobém průměru, musely by být nižší o 20 až 25 haléřů. Pokud jde o čerpací stanice, marže jsou nyní nad průměrem asi o 80 haléřů. Celkem jsou marže asi o korunu nad průměrem, ale to se bude snižovat,“ odpověděl na dotaz iDNES.cz.

„Obecně pokud ceny pohonných hmot klesají, rafinerie i čerpací stanice si dovolí trochu marže natáhnout nahoru, protože řidičům to nevadí. Hlavně, že vidí pokles cen,“ dodal.

Benzin prodražují biopaliva i rafinerie, tvrdí pumpaři

Společenství čerpacích stanic nepopírá, že v Česku pohonné hmoty zlevňují oproti zahraničí pomaleji, odmítá však, že by marže benzinek za rok stouply o tolik. Podle jeho dat benzin na burze v Rotterdamu zlevnil za rok do letošního ledna o 2,14 koruny, ale v tuzemsku jen o 1,69 koruny, tedy o 45 haléřů méně (ceny očištěné od daní).

„Ano, v ČR by měl benzin klesnout stejně, pokud se bavíme o holé ceně. Jedním z důvodů, proč tomu tak není, je příměs biopaliva, která od letoška zdražuje litr odhadem o dvacet haléřů. Dosud se přimíchávalo biopalivo nepovinně,“ zdůvodnil předseda SČS Ivan Indráček.

Co se stalo se zbývajícími dvaceti haléři na každém litru, není podle Indráčka jasné. „Částka mohla skončit ve zvýšené marži rafinerie,“ předpokládá. Sdružení dlouhodobě upozorňuje na to, že Unipetrol, který je vlastníkem monopolního výrobce pohonných hmot v ČR společnosti Česká rafinérská, své pozice může využívat na manipulaci s cenami.

Na druhou stranu SČS připouští, že některé pumpy mají mnohem vyšší marže než jiné. „Jsou pumpy, které mají marže 1,50 Kč pod průměrem a jsou pumpy, který jsou čtyři koruny nad průměrem,“ uvedl Indráček. Mezi dálničními či některými pražskými benzinkami a stanicemi v regionech jsou na litru benzinu rozdíly až 7 korun (více čtěte zde).

Ropa zlevnila hodně, benzin málo

Unipetrol odmítá, že by měl jako monopolní hráč na trhu výhodu. „Okolo hranic České republiky se nachází dalších 14 rafinerií. Cenovou politiku společnosti Unipetrol RPA nebudeme komentovat, nicméně ceny, za které paliva nabízíme, jsou vysoce konkurenční,“ řekl iDNES.cz mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda.

Podle něj většímu zlevnění pohonných hmot bránilo oslabování koruny k americkému dolaru. Myslí si také, že benzin v Česku zlevňuje pomaleji kvůli vysokému daňovému zatížení. Ceny ropy na burze mají vliv jen na 40 procent ceny benzinu, zbylou část tvoří pevné daně. Spotřební daň činí 12,84 Kč na litr, o dalších 21 procent cenu navýší DPH.