V USA už ve čtvrtek cena ropy stoupla nad rekordních šedesát dolarů za barel. Lidé z ropného průmyslu i obchodníci na surovinových burzách čekají, že když nyní padlo tabu šedesáti dolarů, cena může šplhat dál.
České rafinerie a pumpy říkají, že svou cenovou politiku odvozují od událostí ve světě, protože s palivy se volně obchoduje přes státní hranice podle nabídky a poptávky. Poptávka má nyní navrch, protože přibývá signálů, že spotřeba v západních zemích a v Číně dál poroste, zatímco těžba na Blízkém východě, ve Střední Asii i v Rusku už je nyní na maximální úrovni. Ropný kartel OPEC prohlásil, že víc těžit nemůže. Naopak třeba Čína nyní potřebuje o osm procent víc ropy než loni.
Naftařské firmy, které ropu zpracovávají a prodávají, nechtějí na vyšších nákupních cenách suroviny prodělat. "Letošní rok zřejmě nebude úplně tak excelentní jako loňský. Ale přesto předpokládám, že dosáhneme vysokého zisku," uvedl šéf holdingu Unipetrol Pavel Švarc.
Loni jeho podnik vydělal 3,8 miliardy korun, ale třeba pumpy OMV nebo Aral prodělaly.
Drahá ropa poptávku nijak nebrzdí, ve světě ani v Česku. Všechny světové automobilky sice investují hodně peněz do vývoje šetrnějších motorů, ale nové technologie jako kombinace spalovacího motoru s elektromotorem jsou pořád moc drahé a zcela nezajímavé pro rychle rostoucí komunitu nových řidičů v chudších zemích, jako je Čína nebo Indie.
Ani v Česku se drahé palivo při výběru auta nijak neprojevuje. Klesá sice podíl dieselových motorů, protože nafta stojí už od loňského roku stejně jako benzin, ale tlak na koupi šetrnějších vozů není zatím dost silný. Třeba velkých terénních vozů, často se spotřebou přes deset litrů na sto kilometrů, se od začátku roku prodalo o tisíc víc než za stejnou dobu loni. "Kdo má milion na auto, tak nekouká na nádrž," říká analytik automobilového trhu Karel Beránek.