"Po zimě totiž klesá zájem o suroviny k topení a letní motoristická sezona, spojená s velkou poptávkou po benzinu a naftě, je ještě daleko. Takže pokud nepřijde nějaká nepředvídatelná událost, čekám s přicházejícím jarem spíše tlak na pokles cen," říká analytik ČSOB Pavel Šafka.
Litr benzinu Natural stál v pondělí u čerpadel podle průzkumu společnosti RR-auto v průměru 24,80 koruny, nafta byla o tři koruny levnější. V obou případech je to jen o osmdesát haléřů více, než jaké byly ceny v samém závěru loňského roku.
Od 1. ledna se přitom zvýšila spotřební daň u litru benzinu o 1,20 koruny, v případě nafty to bylo dokonce ještě o korunu více. Navíc cena ropy nyní výrazně stoupá a je na maximech od války v Iráku.
Barel černého zlata od začátku února podražil o dva a půl dolaru, v Londýně tak nyní barel ropy Brent stojí přes 32,3 dolaru, lehká americká ropa dokonce 36,1 dolaru. Za rostoucí cenou ropy stojí hlavně rozhodnutí kartelu OPEC od dubna snížit svou produkci o deset procent. Šejkové se totiž bojí, že po zimě klesne o ropu zájem, a proto přiškrcují kohoutky.
Pro ceny u čerpacích stanic však nejsou rozhodující ceny ropy, ale to, za kolik se na trzích obchoduje přímo s benzinem a motorovou naftou. A na rozhodující burze v Rotterdamu se ceny nezvedají už od poloviny února. "Na trhu je malá poptávka," říká Šafka.
Pro levný benzin u čerpacích stanic v Česku hraje i silná koruna, která za poslední rok posílila vůči dolaru zhruba o dvacet procent. Podle Tomáše Zikmunda, mluvčího společnosti Unipetrol, která vlastní největší síť čerpacích stanic Benzina, drží ceny dole i vysoká konkurence na trhu.
"Počet čerpacích stanic se stále zvyšuje a konkurence na trhu vzrůstá. Kvůli sílící cenové válce máme nízké marže," uvedl Zikmund. V květnu přijde další změna daní, která by tentokrát měla tlačit na pokles cen - sníží se základní sazba DPH z 22 na 19 procent a benzin by měl zlevnit o tři procenta, tedy asi o šedesátník za litr. Podle Zikmunda však příliš prostoru na zlevňování kvůli nízkým maržím není.