Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cenové rozdíly až 9 korun? Je to o nabídce a poptávce, říká šéf Benziny

  16:00aktualizováno  16:00
Benzina roste. Největší tuzemská síť čerpacích stanic se letos rozšíří o 68 stanic společnosti OMV. Pumpy se tak zařadí vedle jejích značek Star, Orlen, Expres 24 a Benzina. „Do budoucna počítáme s tím, že všechny naše čerpací stanice budou mít dostatečně povědomou značku Benzina,“ říká šéf značky Marek Zouvala.

Šéf Benziny Marek Zouvala. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Jak se projevilo zlevnění pohonných hmot na zájmu motoristů?
Vidíme dva různé typy chování zákazníků. Někteří začali jezdit více, jiní více kupují prémiová paliva, u nich vidíme růst prodejů o desítky procent v meziročním srovnání.

V Česku máte kromě značky Benzina ještě několik pump pod jinými značkami, například Star nebo Orlen. Není současné pohlcování části sítě OMV příležitostí pro sjednocení?
Ano, máme tu různé značky čerpacích stanic včetně bezobslužných stanic Expres 24. Lidé často ani netuší, že patří nám, jde řádově o jednotky pump. Letos projdou všechny významnou proměnou a do budoucna počítáme s tím, že budou mít značku Benzina. Je to pro český trh nejlepší značka s dostatečně silnou historií a povědomím mezi zákazníky.

Marek Zouvala (39)

V oblasti maloobchodního trhu pohonných hmot působí déle než 15 let. Před příchodem do společnosti Benzina byl zastupujícím generálním ředitelem v Lukoil Maďarsko, předtím zastával manažerské pozice v Lukoil Česká republika a ConocoPhillips Česká republika.

Do společnosti Benzina nastoupil v dubnu 2014, a to na pozici provozního ředitele. Nyní je na pozici jednatele společnosti Unipetrol RPA. Je ženatý a ve svém volném čase se věnuje zejména rodině.

Prémiová paliva prodáváte pod značkou Verva, u ní neuvažujete o přejmenování?
Ne, je to značka, pod kterou prodáváme prémiová paliva v celé skupině Orlen, která se u nás osvědčila. Navíc symbolizuje dynamiku a pozitivní emoce a velmi dobře pasuje k prémiovým palivům.

Letos v dubnu otevřete další samoobslužnou stanici Benzina Expres u Poděbrad. Bude jich přibývat?
Bezobslužné stanice jsou segment, který může velmi dobře doplnit tradiční čerpací stanice. Provozujeme je ve Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Kopřivnici, v Ostravě a chystáme další.

Rozvoj sítě těchto stanic je ale pozvolný, protože český zákazník je konzervativní a často vnímá čerpací stanici i jako servisní místo, kde si může dát kávu, občerstvit se, načerpat energii na další cestu. Proto bychom do budoucna chtěli rozšířit také sortiment služeb na Benzině Expres, například o automaty na nápoje či jídlo nebo o samoobslužné toalety.

V Česku je přes sedm tisíc čerpacích stanic, což je v porovnání s jinými zeměmi v přepočtu na obyvatele velmi mnoho. Vidíte prostor pro stavbu nových?
Trh je extrémně nasycený, proto není skoro možné výrazněji expandovat jinak než koupí stávajících čerpacích stanic. Je minimum míst, kde by se v tuzemsku daly ještě postavit nové stanice. Letos budeme stavět jednu na D11 u Osic – jde o projekt koupený od OMV, který ale nebyl součástí velké transakce na již stojící čerpací stanice (více čtěte zde). Máme vytipovaných i několik dalších projektů a lokalit, které posuzujeme.

Jednali jste s OMV o tom, které pumpy chcete, nebo jste dostali seznam těch, jež prodávají?
Čerpací stanice byly nabízeny jako ucelený balíček. Jde proto o mix různých pump od velmi dobrých až po pumpy na méně frekventovaných místech. Najdete je ve všech regionech, nejvíce ovšem posílíme v severních a jižních Čechách a na jižní Moravě.

Zavřete některé pumpy z těch nově pořízených?
Nemohu to vyloučit. Každou budeme po převzetí důkladně posuzovat, co se provozních výsledků týče. Některé stanice jsou v blízkém sousedství našich, ale to ještě nic neznamená. Někdy mohou bez problému fungovat dvě pumpy naproti sobě. Bude to záležet případ od případu.

Budete měnit i systém, jakým pumpy provozujete?
Většina stanic v naší síti funguje jako klasický dealerský systém: pumpu má někdo v pronájmu a pro nás ji provozuje. Máme sedm franšízových čerpacích stanic, ale trh je v této oblasti přesycený a musí se trochu konsolidovat. Do budoucna ovšem tento koncept plánujeme rozšiřovat.

Neplatíte příliš vysokou cenu za udržení pozice české jedničky?
Logicky hledáme využití pro svou rafinerskou produkci a nejlepší je ji prodávat přes vlastní síť čerpacích stanic. Proto se také rozšiřujeme. Naší ambicí je být hlavně lídrem na prémiovém trhu, ať jde o kvalitní prémiová paliva, či doprovodné služby jako rychlé občerstvení, mycí linky a podobně.

Fotogalerie

Čísla z České obchodní inspekce ukazují, že kvalita paliv výrazně stoupla a lidé nemusí mít obavy ani z tankování na nejlevnějších pumpách. Neztrácíte zákazníky kvůli vyšší ceně?
Je pravdou, že rozdíly v kvalitě běžných paliv už nejsou tak velké, většina pump má standardní úroveň. Proto se snažíme jít více cestou přidané hodnoty pro zákazníka. Vidíme ji například ve špičkových prémiových palivech nebo v doplňkových službách. Vylepšujeme svou maloobchodní nabídku: máme například nejlepší hot dog na trhu, nabídka občerstvení Stop Café bude během roku dostupná na téměř 300 stanicích.

Chceme, aby řidiči dostali všude stejný servis, proto rozšiřujeme počet čerpacích stanic, kde je naše prémiová nabídka. To hlavní, co zákazníci očekávají, je rychlost obsluhy, pokud spěchají, a kvalitní doprovodné služby, pokud se chtějí najíst nebo si odpočinout.

Jak vysvětlíte, že někde prodáváte naftu za 22,90 Kč a na jiné pumpě o devět korun dráže?
Cenovou politiku naší společnosti nemohu komentovat, nicméně obecně platí, že na cenu u čerpací stanice mají vliv různé faktory. Patří mezi ně poloha čerpací stanice, rozsah nabízených služeb a zejména konkurence v daném místě.

Některé pumpy už mají na čerpací stanici i menší supermarket...
Situaci na trhu vnímáme, ale v tuto chvíli touto cestou nechceme jít. Přemýšlíme o různých možnostech, například vlastním novém konceptu maloobchodu rozvíjeném ve spolupráci s PKN Orlen. Prioritou je však pro nás vylepšování nabídky v obchodech Benzina, třeba o produkty fair trade.

Ožehavým tématem se staly toalety a jejich zpoplatnění, které už některé pumpy zavedly. Jakým směrem se vydáte vy?
Bereme jako samozřejmost, že toalety na čerpacích stanicích jsou zdarma, proto je zpoplatňovat nebudeme.

Kolik procent tržeb čerpacích stanic tvoří palivo?
Na každé čerpací stanici je to jiné, podíl se pohybuje mezi 70 a 90 procenty.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

V Česku roste spotřeba stlačeného zemního plynu. Nebojíte se, že vám utečou zákazníci?
Na 20 čerpacích stanicích mohou řidiči využít služeb plnicích stanic zemního plynu (CNG). Některým partnerům, jako RWE a Vítkovice Doprava, pronajímáme místa na čerpacích stanicích, investice jsou pak v jejich režimu. Investovat do CNG je trošku nejisté, neboť není jasné, jaká bude daňová podpora po roce 2020. My ovšem nechceme zůstat stranou alternativních paliv, proto řidičům nabízíme například i propanbutanové plnicí stanice (LPG).

Jiným „nebezpečím“ může být odliv k elektromobilům, plánujete výstavbu dobíjecích stanic?
Disponujeme jednou dobíjecí stanicí pro elektromobily, kterou na naší čerpací stanici vybudovala společnost ČEZ. V souvislosti se strategií PKN Orlen aktuálně diskutujeme se společností Tesla o postavení dalších rychlonabíjecích stanic určených pro auta této značky.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.