Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlínské fiasko pokračuje, nové obří letiště se neotevře ani letos

  21:38aktualizováno  21:38
Nové berlínské letiště Willyho Brandta nezačne fungovat ani letos, ale nejdříve příští rok. Napsal to dnes deník Bild s odvoláním na vnitřní dokumenty letištní společnosti a agentuře DPA a listu B. Z. to potvrdily zdroje z vedení.

Stavba nového letiště Willyho Brandta v Schönfeldu | foto: Profimedia.cz

Že se termín 27. října 2013 nepodaří dodržet, dnes přiznal i berlínský primátor Klaus Wowereit, který v reakci na to rezignoval na post předsedy dozorčí rady letiště.

Otevření problémového projektu se tak posune už počtvrté. Podle televize ARD navíc hrozí jeho další prodražení na více než pět miliard eur (127 miliard Kč).

Nové letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě nynější, ale kapacitně už nevyhovující letiště Tegel a Schönefeld, mělo podle posledních plánů zahájit provoz letos na konci října. Podle Bildu ale hlavní technik Horst Amann na jednání představitelů letištní společnosti se zástupci stavebních firem 18. prosince 2012 dokončení stavby v roce 2013 vyloučil a jako nejbližší možný termín uvedl rok 2014. Důvodem jsou podle něj přetrvávající problémy s protipožárním systémem.

Fotogalerie

Kvůli poslednímu vývoji posunula dozorčí rada letiště své zasedání z 25. na 16. ledna. Wowereit dnes uvedl, že předpokládá, že na něm bude vznesen návrh na odchod šéfa letištní společnosti Rainera Schwarze z funkce. Nový termín otevření letiště berlínský primátor odmítl odhadnout; před jeho stanovením je podle něj "nutné udělat některé kroky".

Kromě dalšího šrámu na image Berlína, o jehož novém letišti německá média nemluví už jinak než jako o debaklu a katastrofě, hrozí podle veřejnoprávní televize ARD, že náklady na jeho dokončení by mohly narůst na více než pět miliard eur. Původně mělo stát přes dvě miliardy, v současnosti se už prodražilo na 4,3 miliardy eur.

Projekt čelí kritice a výsměchu

V provozu přitom mělo být už od podzimu 2011. Otevření se však nejprve posunulo na červen loňského roku. Měsíc před startem byl termín kvůli problémům s protipožárním zabezpečením ale znovu oddálen, tentokrát na letošní březen. Rovněž tento termín se ukázal jako nereálný, a tak bylo spuštění přesunuto na říjen.

Kvůli opakovaným odkladům otevření a nárůstu nákladů čelí projekt i jeho představitelé v Německu obrovské kritice i výsměchu. Kromě Schwarze se to týká především Wowereita, jehož odstoupení z funkce primátora Berlína požadují už i někteří jeho spolustraníci ze sociální demokracie (SPD). Tyto výzvy ale dnes Wowereit odmítl. V čele dozorčí rady ho nahradí jeho dosavadní zástupce v tomto grémiu, braniborský premiér za SPD Matthias Platzeck.

Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok.

Autoři: ,


Témata: katastrofy, Euro




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.