Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

  5:00
Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost, jak nabídnout vyšší komfort cestujícím a zároveň zajistit odbavení s nízkými náklady.
Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek). | foto: Martin Polívka, MAFRA

Chcete jet tramvají, ale zrovna nemáte lístek a do automatu nemáte drobné? Nebo nevíte, kolikrát za den pojedete městskou dopravou a zda se vám vyplatí koupit si jednotlivé jízdenky, nebo celodenní? Přesně v takových případech dokáže platební karta výrazně usnadnit cestování jedním pípnutím k terminálu v autobuse.

V Česku jezdí takřka dva tisíce různých dopravních prostředků, kde si lidé mohou „pípnout“ bezkontaktní kartou a tím si koupit jízdenku. „Čekáme další růst během příštích dvou tří let. Lidé si velmi oblíbili bezkontaktní karty pro rychlost, navíc platba kartou je standardem u čím dál více dopravců,“ říká Petr Zlámalík, člen týmu Mastercard Advisors se zaměřením na dopravu.

Rozmach očekává i díky novým soutěžím na provozovatele městských i regionálních linek, které postupně vypisují kraje nebo města. „Terminál na placení kartou je většinou už v podmínkách, objednatelé chtějí více možností platby pro cestující. Současně to ulehčuje situaci dopravcům, řidiči s sebou nemusí vozit tolik hotovosti,“ dodal Zlámalík.

Terminál pro dopravce stojí řádově desítky tisíc korun, podle Zlámalíka jsou ale náklady vyváženy například úsporami času řidiče za placení a správu hotovosti nebo nárůstem tržeb. Odpadají také peníze například na papírové jízdenky nebo SMS lístky. „Roste tím atraktivita veřejné dopravy, může přilákat nové cestující,“ dodal Zlámalík.

Ostravský premiant

Karetní společnosti přitom nechtějí skončit u toho, že si cestující kartou pořídí jen jednotlivý lístek, ale propojit své karty i s časovými jízdenkami. Už dnes v Ostravě například funguje odbavení kartou tak, že systém podle jednotlivých jízd pozná, zda cestujícímu za celý den naúčtuje jen jednotlivé jízdenky, nebo prodá celodenní jízdenku. Lístky koupené přes kartu tvoří už dnes 16 procent všech jízdenek, které se v Ostravě prodají. „Ostravské řešení s inteligentním pružným jízdným a bez nutnosti tisknout papírovou jízdenku je po Londýnu teprve druhým v Evropě,“ říká František Jungr, manažer regionálního rozvoje Visa.

Inspirací je právě Londýn, kde stačí k cestování i na celoroční jízdenku platební karta. Podobnou cestou chce jít Praha. Platební karta s nahranou aplikací by současně měla umožnit obejít problémy, které Praha měla například s cenou za Opencard. „Může jít o komplexní řešení, kdy může být papírová jízdenka zrušena a platební karta umožňuje pasažérovi nejen platbu za jízdenku, ale slouží také jako nosič této jízdenky. Cestou je i mobilní aplikace, která umožňuje jak nákup pomocí platební karty, tak i uchování elektronické jízdenky v rámci této aplikace,“ dodal Zlámalík.

Placení kartou už dnes nabízejí prakticky všechny významnější dopravní podniky s městskou dopravou, ne všude ale mají osazeny terminály ve všech vozech. Nejvíce je systém rozšířen v Plzni, která je spolu s Libercem průkopníkem, a v Ostravě. V Praze si lidé mohou lístek takto koupit pouze ve dvou tramvajových linkách a v autobuse na letiště.

Podle Zlámalíka je potenciál velký i díky tomu, že více než čtyři pětiny platebních karet jsou u nás bezkontaktní. Průzkum Mastercard ukázal, že bezkontaktně ve veřejné dopravě by platily až tři čtvrtiny jejich majitelů.

Česko je na špici

Česko je podílem bezkontaktních platebních karet na světové špičce, podle Zlámalíka to platí i o využívání karet ve veřejné dopravě. Za vzor využívání karet v dopravě je považováno Nizozemsko. Placení kartami přináší řadu výhod pro dopravce, samosprávy i cestující. Je rychlejší, bezpečnější a spolehlivější než hotovostní operace, platební systém zaručeně uchovává všechny potřebné informace, kvalita odbavení roste a tím láká i nové cestující nebo rozšiřuje distribuční kanály a snižuje náklady těch neefektivních.

„Trendem nejbližších let pak bude rozhodně hlubší integrace funkcí platebních karet do konceptu tzv. smart cities. Kromě přiřazování časových kuponů k platební kartě tak budeme svědky jejich využití pro vstup do městských bazénů, knihoven či pro využívání služeb sdílení jízdních kol,“ dodal Jungr.

I podle Zlámalíka po rozšíření placení kartami v dopravě přijdou na řadu platební inovace v dalších oblastech od školství přes nakládání s odpady až třeba po zdravotnictví. „Cílem musí rozumný a pohodlný život ve městech, nikoli přelidněnost, znečištění a nefunkční veřejné služby,“ uzavřel Zlámalík.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...