Pláž Mylopotas, Ios | foto: Davide Taviani (Helios)Creative Commons

Konflikty přepisují mapu dovolených. Řecké hotely už hlásí stop stav

  • 414
Cestovní kanceláře radí letos svým zákazníků, aby neotáleli s výběrem dovolených. Kvůli migrační vlně a ozbrojeným konfliktům v některých tradičních zemích pro dovolenou totiž rychle mizí místa v mnoha destinacích považovaných dosud za bezpečné.

Podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří už klienti z některých zemí začali zcela ignorovat cesty do severní Afriky a místo toho zaplňují jiné destinace. „Zejména Španělsko bude hodně plné, včetně ostrovů. Některé řecké hotely už hlásí vyprodáno i na termíny mimo sezónu - v květnu či červnu,“ říká Papež.

Podle něj může reálně hrozit, že brzy nebudou mít letoviska kapacity. „Týkat se to může i například Kypru, Itálie či Bulharska,“ dodal Papež. Velkou neznámou je pro cestovky letos Turecko, které patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější cíle českých dovolenkářů, především díky all inclusive programu. „Klienti by neměli váhat, do jiných zemí se přeorientovává německý i ruský trh,“ dodal místopředseda ACK Zdeněk Kříž.

Cestovní kanceláře jsou tak letos ve složité situaci: z obav z dalšího geopolitického vývoje lidé letos výrazně snížili počet zájezdů koupených dlouho dopředu, současně se ale obávají, že kvůli vyprodání kapacit hotelů návštěvníky z jiných zemí nebudou mít lidem co nabídnout, když se rozhodnou koupit si zájezd na poslední chvíli. „Díky horkému létu v Česku hodně narostla i dovolená v Česku. Lidé případně odkládají nákupy dovolených k moři až podle toho, jak bude v létě,“ dodal Papež.

Počasí se už nedá předvídat

Podle Kříže na situaci dobře zareagoval i letecký dopravce Travel Service, který navýšil počty frekvencí a spojů především do Řecka či Španělska. Firma tento týden oznámila i nové linky do Rimini a na Korsiku. „Počty spojení z Prahy jsou dnes na úrovni Německa,“ tvrdí Kříž.

Cestovky řeší problém i s počasím u exotických destinací. Kvůli klimatickým změnám už neplatí jasné rozdělení sezón například v Thajsku či Karibiku. „Nejsme schopni předpovídat vývoj počasí v klasických destinacích. Klienti čekají, že jim poradíme nejlepší čas pro cestu, a my toho teď nejsme schopni,“ říká Papež. Podle něj se tak stává, že klienti v mimosezóně vychytají nejlepší počasí a naopak.

7. října 2014